Anaokulu - okul öncesi eğitim

dedemir85
13-01-2014, 23:12   |  #1  
OP Taze Üye
Teşekkür Sayısı: 0
16 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Ara 2013

"Ağaç Yaşken Eğilir"

Çocukların gelişiminde Okul oncesi egitimin cocuğun kendisi, ailesi ve toplum acisindan bircok faydası vardir. 0-6 yas arasını kapsayan erken cocukluk donemi cocugun en hizli gelistigi donemdir. özellikle bu donemde cocuk verilen bilgiyi çocuk daha iyi algilar ve egitilmesi daha kolay hale gelir.

Çocuklarda Beyin yapisi ve fonksiyonlarinin gelisiminin ucte ikilik bolumu 0-4 yas arasinda tamamlanmaktadir. Erken cocukluk donemindeki deneyimler beynin calisma bicimi icin belirleyicidir. Yapilan calismalar okul oncesi egitim alan cocuklarda okula devam oranlarinin ve okul basarisinin daha yuksek oldugunu gostermistir.

Okul oncesi egitimle sosyal ve duygusal gelisim desteklenerek yetiskinlik doneminde kisilerin daha uretici ve verimli olmalari sağlanarak sahip olduklari potansiyeli tam olarak ortaya çıkarılır.Çocuklarin gelisim ozellikleri, bireysel farkliliklari ve yeteneklerini göz onune alan, saglikli bir bicimde fiziksel, duygusal, sosyal, kültürel, zihinsel ve kendini ifade edebilme yönünden gelisimlerini saglayan, olumlu kisilik temellerinin atildigi, yaratici yonlerinin ortaya cikarildigi, kendilerine guven duymalarinin saglandigi, ebeveyn ve egitimcilerin etkin oldugu kaliteli bir okul oncesi egitim programina katilan cocuklarin diger cocuklara kiyasla gelecekte okul basarilari daha yuksek, sosyal ve duygusal, sozel, zihinsel ve fiziksel gelisim acisindan daha yetkin olduklarini arastirmalar gostermistir.

Okul oncesi egitimin yararlarini kisaca su sekilde sayabiliriz:

1- Çocuklarin zeka puanlarinda yukselme

2- Sinifta kalma ve okul egitiminden ayrilma oranlarinda düşme

3- Çocuklarin beslenme alışkanlıklarında ve saglik durumunda iyileşme

4- Sosyal ve duygusal davranis gelişiminin daha ileri olmasi

5- Daha olumlu ebeveyn-çocuk ilişkisi

6- Yetişkinlikte kendine yeten, ekonomik kazanç potansiyeli yuksek bireyler olmak.

Bu yuzden bu donemde cocugun zihinsel ve bedensel olarak onun gelisimini destekleyen bir ortamda bulunması gerekmektedir.

Erken cocukluk egitimi insan gelisiminin baslangic noktasidir. Anaokulu egitimi, cocuklarin ve ülkemiz insaninin uzun vadede daha uretken, daha yaratici ve sorun çözmede daha yetkin olmasini saglar.

Okul oncesi egitim cocugu ilkogretime hazirlar mi?

İlkogretime hazir olmanin sartlarindan biri cocugun kendi yaşina uygun zihinsel gelişim duzeyine erişmesidir. Buna paralel olarak ilkokula baslayacak her cocugun bazi temel becerileri kazanmis olmasi sarttir. Okul oncesi egitim bu becerilerin kazanilmasinda onemli bir rol oynar.

Okul oncesi egitimin okula hazir olmayi saglama acisindan kazandirdigi becerileri soyle ozetleyebiliriz:

Sosyal olarak, cocuklar oyuncaklari paylasmanin yaninda yetiskinin ilgisini, yiyecekleri paylasmayi ve karsilikli konusmayi ogrenirler. Ayrica yasitlariyla catismalari ve iliskilerde ortaya cikan sorunlari cozumlemeyi ve kendini nasil ve ne zaman koruyacagini ve diger cocuklarin hakkina saygi gostermeyi de ogrenirler. Butun bunlar cocugun ileriki yasaminda ortaya cikan tum sorunlari cozmesine yardimci olacak problem cozme becerilerinin artmasini saglar.

Duygusal olarak, kendi islerini kendisi yapmasi, sorunlari kendisinin halletmesi ve bazi kararlari kendisinin vermesi sayesinde kendine guveni yukselir.

Anne-babadan ayri kalabilecegini ve onlarin bulunmadigi zamanlarda da kendisine bakabilecegini gormek cocugun oz guven ve bagimsizlik duygularini artirdigi gibi, kendi kendini avutma ve oyalama becerilerinin gelismesine yardimci olur.

Ayrica toplu yasamanin gerektirdigi sinirlara ve kurallara uymayi da anaokulunda ogrenirler.

Fiziksel olarak kesme, yapistirma, boyama, kalem kullanma gibi faaliyetlerin duzenli olarak yapilmasi sonucu ince motor becerileri gelisir.

Ayrica kosma, ziplama, firlatma, tirmanma gibi kaba motor fonksiyonlarini da kullanir ve gelistirir.

Zihinsel olarak, nesneleri eslestirme, siniflandirma, olcme, gozlem yapma ve fikirler uretme gibi matematik ve bilim becerilerini kazanir.

Canlandirma, taklit ve hayali oyunlar sayesinde hayal gucu gelisir. Arkadaslari ve ogretmenleri ile konusmak dil becerilerini gelistirir.

Kitaplari incelemek, boyama ve cizimler yapmak, arkadaslarina mektup yazmak gibi faaliyetler de erken okuma ve yazma yetilerinin gelismesine yardimci olur.

Ayrica anaokulundaki faaliyetlerin dikkat ve konsantrasyon gerektirmesi cocugun beyninin bu fonksiyonlarinin gelisimine katkida bulunur.

Dikkat eksikligi sorunu ve ogrenme guclugu olan cocuklarin erken farkedilmesi ve okula baslamadan gerekli onlemlerin alinmasini saglar.