Crysis & Crysis Warhead adlı oyunda "Psycho" adlı karakteri seslendiren oyuncu ve seslendirme sanatçısı "Bahtiyar Engin" ile "Crysis & Psycho karakterinin seslendirirmesi" hakkında kısa bir röportaj yaptım.
Tayfun Kumaş: Öncelikle merhabalar! Bahtiyar Engin kimdir? Bize kendinizi kısaca açıklarmısınız?
Bahtiyar Engin: 13 Ağustos 1965 yılı Ordu doğumluyum. 1983 yılında Ordu Lisesi'nden mezun oldum. 1991 yılın da İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı Eğitim Fakültesi'ndan mezun oldum. Daha sonra İstanbul Şehir Tiyatroları kadrosunda yer aldım. Ayrıca 2006/2007 yılında İstanbul Halk Tiyatrosu'nun kuruluş çalışmaların da yer aldım. Sanatçı, Tiyatro aktörlüğünün yanı sıra Sinema, Televizyon ve Seslendirme çalışmaları da yapmaktayım. Şimdi ise İstanbul Halk Tiyatrosunda oyuncu, yönetmen ve yapımcı olarak çalışmaktayım.
Tayfun Kumaş: Seslendirme (Dublaj) kariyeriniz nasıl başladınız?
Bahtiyar Engin: Seslendirme kariyeri, her tiyatro sanatçısının hayatında istesede, istemesede bir gün mutlaka başlamak durumundadır çünkü birbirine paralel mesleklerdir... Başarılı olanlar daha çok yapıyor olabilir ancak her oyuncu seslendirme yapabilecek donanıma sahiptir... Bende bir çok meslektaşım gibi öğrencilik yıllarımda TRT de okul harçlığımı çıkarmak üzere başladım ama sanırım başarılı da oldum yaklaşık 23 yıldır seslendirme dünyasında önemsenen bir konuşmacı oldum... Bunun için TRT ve ilk dublaj yönetmenim "Merhum Tülay Samurkaş"a teşekkür ederim.
Tayfun Kumaş: Bir film, oyun yada çizgi film’de Seslendirme (Dublaj) yapmaya ilk önce nasıl başlanıyor?
Bahtiyar Engin: Bir önceki sorunun yanıtında da dediğim gibi eğer oyuncu olacaksanız otomatik olarak seslendirmeyede bulaşmanız gerekir... Bunun dışında seslendirme stüdyolarının yetiştirdiği oyuncu olmayan arkadaşlarımızda vardır ki biz onlara alaylı diyoruz... Usta çırak yöntemi ile yetişmiş arkadaşlarımızdır... Kısaca bir stüdyoya başvurup orada sabırla sebat edilirse seslendirme sanatçısı olunabilir.
Tayfun Kumaş: Sizce seslendirme yapılırken dikkat edilmesi gereken önemli nokta nedir?
Bahtiyar Engin: Önünüzde bir metin, karşınızda bir görüntü ve mikrofon vardır. Eğer yabancı bir eser seslendiriyorsanız kulaklığınızdan orjinal sesi ve dublaj yönetmeninin talimatlarını duyarsınız, bu demektir ki aynı anda bir çok şeye birden dikkat etmeniz gerekir ancak uzun bir deneyim ve sağlıklı bir konsantrasyonla rahatlıkla altından kalkababileceğiniz bir iştir. Tabii iyi Türkçe, iyi diksiyon, oyun ve tonlama yeteneği olmazsa olmaz unsurlardandır.
Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead da Psycho adlı karakteri seslendirdiniz bu karakteri seslendirmek daha önceden seslendirdiğiniz film yada çizgi filmlere göre zorluk ve kolaylık seviyesini açıklarmısınız?
Bahtiyar Engin: Diğerlerinden daha kolay yada daha zor değildi ancak çok önemli bir farkı vardı. O da şu; Bu bir pc oyunuydu ve oynayan herkese göre değişecek pozisyonlar söz konusuydu. Yani bir çeşit interaktif seslendirme idi. Çünkü filmlerde siz sadece karakterin oyununa göre bir çalışma yaparsınız ancak burada sadece karaktere göre değil pc oyununu oynayacak kişilerin performanslarına görede tonlamalarınızı geliştirmeniz gerekiyor. Ancak zorlandığımı söyleyemem çünkü Ayhan Kahya gibi bir usta yönetmenle çalışmak bir çok şeyi kolaylaştırıyor. Bence o işde biz konuşmacılardan çok yönetmen Ayhan Kahya'nın başarısından söz etmek gerekir.
Tayfun Kumaş: Crysis’te en çok sevilen karakter, Psycho'yu seslendirmek sizde nasıl bir duygu oluşturdu?
Bahtiyar Engin: Duygusal tek bir tarafı bu işlerde ancak başarılı olmak. O PC oyununu oynayanlar tarafından taktir görmek şahane bir duygu. Bu işten bende işini iyi yapmayı başarmış herkes gibi bende çok mutluyum.
Tayfun Kumaş: Oyunlara yaptığınız seslendirme Crysis ile ilk mi oldu? Daha önce oyunlara yaptığınızı seslendirmeler varsa bunları bize söylermisiniz?
Bahtiyar Engin: Evet yanılmıyorsam bu ilk pc oyunu seslendirmem :) Çünkü daha önceki yıllarda Türklerin yaptığı oyunlar pek yoktu. Ancak son yıllarda Türkler de oyun üretebiliyorlar ki bilindiği gibi bu oyun Amerika'da yaşayan bir Türk tarafından üretilmiştir.
Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead seslendirmelerini yapmak ne kadar zamanınızı aldı?
Bahtiyar Engin: Yanlış anımsamıyorsam, benim rolüm iki saat sürdü ancak oyunun tamamı yaklaşık beş günde seslendirildi.
Tayfun Kumaş: 2010’da piyasaya çıkması düşünülen Crysis 2 adlı oyunda da seslendirme yapacak mısınız?
Bahtiyar Engin: Büyük olasılıkla eğer benim konuştuğum karakter Crysis 2 de de varsa, yapımcılar da benden memnun kalmışlarsa yine beni arayacaklardır.
Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead adlı oyunla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Bahtiyar Engin: Ben PC oyunlarıyla arası iyi olan biri değilim. Ancak çok eğlenceli bir oyuna benziyor. Oynayan tanıdıklarım var çok seviyorlar. Ama en önemlisi bir Türk yapımı olduğu için gurur duyuyorum o oyunla ve o oyunda olmaktan.
Tayfun Kumaş: Seslendirme (Dublaj) yapmaya merak saran ve bunu hedef olarak seçen insanlara ne öneriyorsunuz?
Bahtiyar Engin: Oyunculuk okumalarını yada bir dublaj stüdyosuna başvurmalarını öneriyorum. Ayrıca biz İstanbul Halk Tiyatrosu olarak bir kurs açtık, daha çok oyunculuk kursu ama seslendirme yapmak isteyenlerin de işine yarayabileceğini düşünebiliriz. Kursla ilgili detaylı bilgi internet sitemizde mevcuttur.
Tayfun Kumaş: Son olarak eklemek istediğiniz nokta var mı?
Bahtiyar Engin: Eklemek istediğim pek bir şey yok. Teşekkür ederim.
Röportaj için teşekkür ederiz ve kariyerinizde başarılar dilerim…
Tayfun Kumaş