Ceidot Stüdyolarından Mert Mimaroğlu ile Röportaj.

Tayfun Kumaş
05-07-2010, 02:24   |  #1  
Tayfun Kumaş avatarı
OP Yeni Üye
Teşekkür Sayısı: 0
30 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Haz 2010

Ceidot Stüdyolarından Mert Mimaroğlu ile Röportaj (Umaykut Online & Crysis: Back to Future)

Céidot Oyun Stüdyoların da çalışan, Umaykut Online, Hükümran Senfoni Online, Ceiron Wars gibi oyunlarının bölüm ve 3B tasarımcısı, ayrıca Escape from City 17 adlı kısa filmin gelecek bölümlerindeki modellerini tasarlayan Mert Mimaroğlu ile röportaj yaptım. Boş zamanlarında da mod yapımlarıyla uğraşan Mert Mimaroğlunun Crysis: Back to the Future (Geleceğe Dönüş) isimli moduyla ilgili tüm bilgileride bu röportaj da bulacaksınız. Daha piyasaya çıkmamış olan Crysis 2 için de kullanabilir modu bu röportajda bulabileceksiniz. Ayrıca GTA VC, GTA SA ve Crysis serisi için hazırladığı bir araba modu da bu röportajda olacaktır. Sözü fazla uzatmama gerek yok. Röportajı mutlaka okuyunuz. Keyifli okumalar!

Tayfun Kumaş (www.cryturkiye.com)

Tayfun Kumaş: Merhaba Mert Mimaroğlu, öncelikle bize kendinizden bahsedermisiniz?
Mert Mimaroğlu: Merhaba, 1982 İzmir doğumluyum. 9 Eylül Üniversitesi metalurji ve malzeme mühendisliği mezunuyum. 2008'den bu yana Ceidot'ta çalışmaktayım.

Tayfun Kumaş: Oyunlara ilginiz nasıl başladı?
Mert Mimaroğlu: İlkokulda, babamın armağan ettiği Commodore 64 ile bilgisayar oyunlarıyla tanıştım. O zamanlar bu oyunları nasıl yapıyorlar acaba diye bir merakım yoktu ama özellikle 3Dfx'in ortaya çıktığı, grafiksel olarak ciddi gelişmelerin olduğu yıllarda bu merakım gittikçe arttı.

Tayfun Kumaş: Oyun yapımcılığına ilk adımınızı nasıl attınız?
Mert Mimaroğlu: Üniversitenin ilk yıllında liseden arkadaşımla 2B bir strateji oyunu projesine giriştik. Tam o yıllar strateji oyunlarının 2B'den 3B'ye geçtiği yıllardı. Biz de bu rüzgara uyalım dedik. Tabi öğreneceğimiz tonla şey vardı. Kendimizi geliştirmeye başladık. Sonuçta bu projemiz birkaç denemenin ötesine geçemedi ama bir şeyler yapabilmek adına öğrendiklerimiz bize çok şey kattı.

Tayfun Kumaş: Céidot'taki görevinizden bahsedermisiniz?
Mert Mimaroğlu: Genel olarak 3B grafiklerden sorumluyum ki bunlar genelde 3B çevresel çizimler.

Tayfun Kumaş: Bildiğimiz kadarı ile Céidot'ta Umaykut Online'nin yapımında çalışıyorsunuz, onun dışında da Hükümran Senfoni Online, Ceiron Wars gibi oyunlar da Céidot markası olarak görünüyor. Peki neden online oyunlara öncelik veriliyor?
Mert Mimaroğlu: Kutulu oyunların maliyetleri, ekip ihtiyaçları gerçekten çok yüksek ve her geçen yıl da yükseliyor çünkü her geçen yıl çıta yükseliyor. Dolayısıyla bizim gibi küçük bir oyun sektörüne sahip ülkede bu şekilde sektöre girmek çok zor ve çok riskli. Ancak web'e yönelik, Free2Play denilen online oyunlarda alınan riskler ve maliyetler daha az.

Tayfun Kumaş: Zamanımızda single oyunlara olan ilgi azalmış gibi gözükürken, birçok oyunda piyasaya online olarak çıkmaktadır. Ayrıca bazı oyunların single bölümleri kısa tutulup online'ye öncelik veriliyor hatta artık demo oyundan önce Medal of Honor, Crysis 2 gibi oyunlarda ücretsiz Multiplayer Beta ile karşımıza gelecek. Bu gidişle sizce single player'lere ilgi azalır mı? Geleceğin oyunları hakkında düşüncelerinizi alabilir miyim?
Mert Mimaroğlu: Günümüzde çoğu oyunun ortalama oynanış süresi 8 saat. Dolayısıyla multiplayer yönü bir oyunu rakiplerinden ayrılmasında en önemli kriterlerden biri oluyor. Sosyal ağların ve internetin bu kadar yaygınlaştığı günümüzde artık insanlar oyunlarda da birbirleriyle rekabet etmek, arkadaşlarıyla oynamak istiyor. Ceidot olarak online oyunları seçmemizin bir nedeni de bu. Yine de single player oyunlara ilginin azalacağını pek düşünmüyorum. Film gibi atmosferi ve öykü akışını hâlâ bu tür oyunlarla yaşıyabiliyoruz. Şahsen her ne kadar çok oyunculu FPS'ler oldukça eğlenceli olsa da iyi kurgulanmış bir senaryoya sahip tek kişilik bir oyunu yeğlerim. Co-op tarzı giderek yaygınlaşıyor ki şu an için iki türün en iyi yanlarını birleştiren tarz bu ve gerçekten çok zevkli. Gelecekte bu tür oynanışa sahip oyunların artacağını düşünüyorum.

Tayfun Kumaş: Umaykut Online'nin o müthiş tanıtım videosu yayınlandı. O oyun hakkında bize bilgi verirmisiniz?
Mert Mimaroğlu: Umaykut, üç tane büyük Türk devletinin (Göktürk, Hun, Selçuklu) Türk dünyasının lideri olma mücadelesini konu alıyor. Oyuncular bir devleti seçip, yeni şehirler kurup, diğer oyuncularla birlik kurarak o sunucunun liderliği için mücadele ediyorlar. Bu arada tanıtım videosunun Ceidot logo kısmı bana, illüstrasyonları Serdar Yıldız'a, bu illüstrasyonların hareketlendirilmesi ve finaldeki Umaykut logo animasyonu da Animax'a ait.

Tayfun Kumaş: Umaykut Online de üs grafiklerini yaptınız. Bu görevde sizi zorlayan kısımlar oldu mu?
Mert Mimaroğlu: Zorlayan diyebileceğim tek kısım çadırların şeklini-tarzını belirlemekti ki onda da illüstratörümüz Serdar Yıldız sanat yönetmenliğiyle bana yardımcı oldu.

Tayfun Kumaş: Türk oyun sektöründe bu sene gerçek bir ilerleme gördük. Örneğin: İdris Çelik, Kukla Interaktif ile guitar hero tarzında bağlama, saz ve Türkçe şarkılar olan KonserVE adlı oyunu yaptı, kutulu bir şekilde D&R gibi yerlerde de satışa sunuldu. Aynı şekilde Sobee yapımı, İstanbul Kıyamet Vakti: Derindeki Sır adlı oyunu da Aral Game piyasaya sundu. Gelecek senelerde Céidot'ta bize böyle bir kutulu oyun sunacak mı?
Mert Mimaroğlu: Şu an böyle bir planımız yok.

Tayfun Kumaş: Gördüğüm kadarı ile siz de benim gibi mod yapımcısınız. Mod yapımcılığına ilk ne zaman adım attınız?
Mert Mimaroğlu: Yıllar önce Half-Life'ın editörü ile biraz uğraşmıştım ama ciddi anlamda ilk adımı iki yıl kadar önce Sandbox'la birlikte attım.

Tayfun Kumaş: Crysis: Warhead'a yapmış olduğunuz DeLorean adlı araç ile ayrıca Back to the Future (Geleceğe Dönüş) isimli modunuzun tanıtım videolarını, resimlerini gördüm. Mod çok hoşuma gitti. Sandbox ile gerçekten büyük emek ayırılarak yapılmış bir mod. Bu mod hakkında bize bilgiler verir misiniz?
Mert Mimaroğlu: Teşekkürler. Bu küçük bir mod, aslında bir bakıma eklenti. Geleceğe Dönüş 1 filmindeki DeLorean'ı modelledim ve Sandbox2'nin görsel programlama editörü Flowgraph ile arabaya zamanda atlama özelliği ekledim. Aynen filmde olduğu gibi saatte 88 mil hıza ulaşırsanız rastgele zamanda atlıyorsunuz. Eğer meşhur yanan lastik izlerini görmek isterseniz saatte 88 milden daha hızlı giderken zaman devrelerini açıp arabadan atlayın. Arabanın hızı 88 mile gelince araba zamanda atlayacak ve yanan lastik izlerini bırakacak. Daha sonra zamanlararası sinyal yollayarak arabayı geri çağırabilirsiniz :)

Tayfun Kumaş: Sandbox programı ile çok güzel haritalar tasarlanabiliyor, zemin hazırlayım objeleri sanki The Sims'te mobilya dizer gibi yerleştiriyoruz. Bu programı kullanmak isteyen, mod yapımcılarına tavsiyeniz nelerdir?
Mert Mimaroğlu: Sandbox gerçekten muhteşem bir editör. CryEngine'in her şeyi eş zamanlı gösterebilme ve anında oyuna geçebilme özellikleri sayesinde Sandbox'ta çalışmak hem çok hızlı hem de çok verimli. Benim bu konularda genel önerim, genel olarak neyin nereden yapıldığını bilin ama birkaç konuya odaklanın. Editör çok geniş kapsamlı, içinde 10 kadar alt editör var. Hepsinde uzmanlaşmak zor, dolayısıyla hoşunuza giden birkaç alanı seçin ve oraya odaklanın.

Tayfun Kumaş: Örneğin: Ben 3dsmax ile bir Kız Kulesi modeli çizdim, textureleri de hazır. Peki bunu hangi uzantıda kaydedip, sandbox objesi olarak oyuna atabileceğim?
Mert Mimaroğlu: Bunun için öncelikle Crysis ya da Crysis Wars'un SDK paketini indirip gerekli eklentileri kurmalısınız. Dokuların Photoshop'ta Crytek'in doku eklentisi kullanılarak DDS olarak kaydedilmesi gerekiyor. Modellerin de yine Crytek'in Max eklentisi aracılığıyla kaydedilmesi gerekiyor. Burada modelin statik, dinamik ya da dinamik nesnenin animasyonu gibi farklı durumlar için farklı dosya soyadıyla kaydedilmesi gerekiyor. Daha sonra bu modelleri ve dokuları oyunun objects klasörüne kopyalıyoruz. Ardından Sandbox'ta bu modelleri haritanıza alabilirsiniz. Malzeme ayarları için Max'te pek uğraşmanızı önermem, gerek yok çünkü tam olarak nasıl görüneceğini Sandbox'ta görerek ayarlayacaksınız. Ayrıntılı bilgi için crymod.com'a bakabilirsiniz.

Tayfun Kumaş: Sizin yapılarınızda ''Combine Helicopter'' çok hoşuma gitti. Crysis'teki VTOL'dan daha güzel diyebilirim. Bu modun yapılış aşamasından bahsede bilirmisiniz? Yani o animasyonları nasıl kattınız, sizin için zor oldu mu?
Mert Mimaroğlu: Bu helikopter tasarımını Half-Life 2'de gördüğümde çok etkilenmiştim. Oyunun çıkışından birkaç yıl sonra ayrıntılı olarak modellemek istedim. Bütün her şeyi 3ds Max'te yaptım, animasyonları dahil. Hepsi elle yapıldı. Açıkçası işin en zor kısmı (burada zorlanan bilgisayarımdı benim için zorluğu beklemek oldu :) ) render kısmı, bunun nedeni de malum bu işlemin çok zaman alması. Oyunlara uygun bir model olmadığı için ne yazık ki mod vb. bir amaçla kullanamadım ama geçen yıl çıkan Escape from City 17 adlı kısa filmin devamında yaptığım bu helikopter modeli kullanılacak.

Tayfun Kumaş: Back to the Future (Geleceğe Dönüş) modunuz tam anlamıyla ne zaman çıkar?
Mert Mimaroğlu: Şu an arabayı crymod sitesinden indirebilir ve zamanda dilediğiniz gibi atlayabilirsiniz. Arabaya yeni özellikler eklemek istiyorum ama pek zaman ayırabildiğimi söyleyemem. Şu an başka bir proje üzerinde çalışıyorum.

Tayfun Kumaş: İleride de başka bir oyuna mod yapmayı planlıyormusunuz? Örneğin: Grand Theft Auto.
Mert Mimaroğlu: Sanırım Sandbox'la devam edeceğim. Sandbox 3'ü dört gözle bekliyorum :)

Tayfun Kumaş: Sizin şimdiye kadarki yapmış olduğunuz modlardan download edebileceğimiz linkler alabilir miyiz? Özellikle DeLorean adlı aracı çok istiyoruz. Bu araç Crysis & Crysis: Warhead yani her ikisinde de çalışır mı? Bildiğimiz gibi Crysis: Warhead, Crysis üzerine yapılan Crytek yapımı ek pakettir.
Mert Mimaroğlu: Tabi ki, DeLorean'ı aşağıdaki adresten indirebilirsiniz.
http://www.crymod.com/filebase.php?fileid=4147
DeLorean'ı hem Crysis hem de Crysis: Warhead'de kullanabilirsiniz ancak Sandbox'ı kurmanız gerekiyor. Arabayı haritaya nasıl ekleyeceğiniz hakkındaki yönergeleri indirdiğiniz pakette bulabilirsiniz. Ayrıca GTA VC ve GTA SA için olan sürümünü de aşağıdaki adresten indirebilirsiniz (Bu sürümleri GTA için Geleceğe Dönüş modunu hazırlayan bir ekip üyesi hazırladı).
http://www.bttfhillvalley.co.uk/forum/index.php?showtopic=2877
Son bir bilgi, arabayı Crysis 2'de de kullanabilirsiniz. Projemin Crymod'daki forum sayfasında Crytek'ten bir bölüm tasarımcısı arabayı Crysis 2'de denediklerini ve sorunsuz çalıştığını yazmıştı. :)

Tayfun Kumaş: Bu sene sonu piyasaya çıkması beklenen Crysis 2 var, New York'ta geçecek olan bu oyun yenilenen Cry Engine 3 oyun motoru ile ve yenilen Sandbox 3 editörü hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyiz?
Mert Mimaroğlu: Müthiş, gerçekten CryEngine'in her şeyi eş zamanlı gösterebilme yeteneğinin yanında bir de yeni ışıklandırma sistemi sayesinde inanılmaz görüntüler elde ediliyor. CryEngine2 dış mekanlarda müthişti, CryEngine3 yeni ışıklandırma sistemiyle bu kaliteyi iç mekanlara da getiriyor. Tanıtım videolarından gördüğüm kadarıyla Sandbox3'teki yeni asset browser çok iyi olmuş. Benim gibi modellemeyle uğraşanlar için çok pratik bir araç.

Tayfun Kumaş: Türkiye'de ilerlemekte olan oyun sektörü var. Türk oyun sektörü hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyim?
Mert Mimaroğlu: İlerleme var ama bu daha çok yurtdışından oyun (free2play) getirip o oyunu pazarlamak üzerine kaymış durumda. Bu hızla yurtdışındaki büyük yapımlar ayarında yapımların ülkemizden çıkmasını bekleyemeyiz ancak bu başarılı işler yapılamayacağı anlamına gelmiyor. Daha farklı kulvarlarda, gerçekçi hedefler koyarak başarılı işler çıkarabiliriz ki Ceidot'ta yapmaya çalıştığımız da bu.

Tayfun Kumaş: Türkiye'de oyun yapımcısı olmak isteyen birçok genç var. Kimileri boş zamanlarında mod, yama vs. gibi oyunlara küçük eklentiler yapıyor, kimileri ise flash yada kendi oyunlarını yapmak için çabalıyor. Türkiye'de oyun yapımcısı olmak isteyen gençlere tavsiyeleriniz ve önerileriniz nelerdir?
Mert Mimaroğlu: Bu okulda öğrenebileceğiniz bir şey değil. Okuduğunuz bölüm yaptığınız işe göre bir altyapı vb. sağlayabilir ama işin neredeyse tamamı sizin çalışmanızda bitiyor. Araştırın, öğrenin, deneyin. Bunun yanısıra bir projeye başlamadan önce ne yapabileceğinizin farkında olun. Yani önünüze gerçekçi hedefler koyun. Şu da olsun, bu da olsun, şu özellik kimsede yok ama bizde olacak gibi başlangıçlar genelde hayal kırıklığı ile bitiyor. Başlangıçta önemli olan süper bir iş çıkarmak değil, çalışan, küçük ama iyi bir ürün ortaya koymak, daha sonra bunu bir üst seviyeye çıkarmak. Bir de kişisel olarak kendini geliştirmek isteyenlere önerim önce neye odaklanmak istediklerine karar versinler. Modelleme mi, bölüm tasarımı mı, programlama mı? Modelleme ise hangisi, organik mi, çevresel mi? Artık teknolojiler çok kapsamlı ve öğrenmesi, uzmanlaşması zaman alıyor. Dolayısıyla bence biraz ondan biraz bundan değil, belli bir noktaya odaklanmalısınız. Elbette takım çalışmasında başarılı olmak için genel olarak işin, iş akışının nasıl olduğunu da bilmelisiniz.

Tayfun Kumaş: Size geçtiğimiz aylarda yaptığım birçok modu, GTA Turkish City'i gösterdim. Sizin, yaptığım modlar hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyim? Ayrıca yapılarımı nasıl buldunuz?
Mert Mimaroğlu: Başarılı ancak bence bunlar senin için ısınma turları, artık içeriğinin de tamamen sana ya da takımına ait olduğu işlere yoğunlaşmalısın.

Tayfun Kumaş: Sizinde üye olduğunuz sitemiz ''www.cryturkiye.com'' üyelerine göndermek istediğiniz bir jest var mı? Sitemiz hakkındaki düşüncelerinizi de öğrenebilir miyim?
Mert Mimaroğlu: CryTürkiye, Mycrysis'in seçtiği en iyi hayran sitelerinden biri, bu da zaten sitenin kalitesini gösteriyor, kutlarım, aynen devam.

Tayfun Kumaş: Bu keyifli röportaj için size sonsuz teşekkür ederiz. Son olarak Eklemek istediğiniz birşey var mı? İyi çalışmalar. Saygılar: Tayfun Kumaş (TayfunKey)
Mert Mimaroğlu: Ben de teşekkür ederim. Umarım oyun sektöründe çalışmak isteyen arkadaşlar bu ideallerine ulaşırlar. Ancak bunun için çok çalışmalıyız, çalışmaya devam, herkese iyi oyunlar!

Back to the Future: Crysis Edition!