CryTurkiye, Cevat Yerli ile Crysis 2 Röportajı (Özel Dosya)
Gamescom 2010 da, EA Games ve Crytek tarafından Community ödülü alan ve Crytek'in Türkiye resmi fan sitesi olan CryTurkiye.com röportajları arasına bir yenisini daha ekliyoruz. 2010'un merakla beklenen oyunu Crysis 2'yi yapan firma Crytek'in Ceo'su Cevat Yerli ile Crysis 2 ve Crytek üzerine çok önemli röportaj da bulunduk. 10. yılında Crytek tarihinin en uzun sorularına cevap verilen bu röportaj da oyunun yenilikleri, özellikleri dışında, Sanbox 3 ve mod yapımı ile bilinmeyen yenilikleri ve yeniden gelecek olan mod yapım programlarını, oyunun Türkçe olup olmayacağını, çıkış tarihini ve Crytek'in Türkiye'de ofis açıp açmama gibi birçok sorunun cevabını bu röportajda bulabileceksiniz. Sözü fazla uzatmadan sizi röportaj ile başbaşa bırakıyoruz. Ayrıca yardımlarından dolayı Fatih Özbayram'a sonsuz teşekkür ederiz ve sitemizin kurucusu Aytaç Doğan'a da :) Keyifli okumalar.
Tayfun Kumaş (www.cryturkiye.com - Crytek Community)
Tayfun Kumaş: Merhaba Cevat Bey, yakında piyasada olmasını beklediğimiz, Crysis 2'nin en büyük yenilikleri ve avantajları nelerdir?
Cevat Yerli: Merhaba Tayfun. Bence Crysis 2’nin en önemli dört özelliği var;
1.si,
Şehir Atmosferi: Bu dikey gameplay’ı çok etkileyecek. Oyuncularımıza inanılmaz ve çok türlü imkan sağlayacak. Oyun keyfini etkileyip, üst düzeye çıkaracak.
2.si,
Yapay Zeka: Crysis 2 ile daha etkili ve gerçekçi bir yapay zekaya tanık olacaksınız. Yapay zekamız oyuncunun her yaptığı hamleye göre ayak uyduracak ve buna göre daha akıllıca bir savunma ve önem alacak. Bu da oyuncular için ayrı bir düello şekline gelecek. Düello’yu kazanabilmek için sadece ateş edip, düşmanları öldürüp yada engelleri geçmek yetmeyecek. Daha akıllı, planlı ve taktiksel içeren oyun şekli gerektirecek.
3.cüsü,
Nanosuit 2: Yenilenen, yeniden düzenlenen ve yepyeni özellikler eklenen yepyeni nano kıyafet.
4.cüsü,
Oyunun Konusu / Hikayesi: Dünyaca ünlü Sci-Fi’nin yazarı Richard Morgan ile hazırlanan oyunun konusu ve hikayesi.
Tayfun Kumaş: Crytek, Crysis 2 ile birlikte diğer tüm yapıları da yenilemekte. Örneğin: Cry Engine 3, Sandbox 3, Nanosuit 2, Web siteleri vs... Yeniliklerden Nanosuit 2 ile ne gibi özelliklere sahip olacağız?
Cevat Yerli: Nanosuit 2’yi ilk versiyonu ile karşılaştıracak olursak, ikinci versiyonun daha efektif olduğunu diyebiliriz. Örneğin: ‘’Armour’’ modunda oyuncuya hem güç hem de ‘’stealth“ veriliyor. Bu güçler Nanosuit 1’de ayrı ayrı modlara bölünmüştü. Nanosuit 1’den aldığımız tepkilere ve araştırmalara uygun olarak Nanosuit 2’yi tasarladık. Ona birbirine daha bağlı ve uyumlu opsiyonlar verdik. Böylece Nanosuit 2 oyuncunun en büyük/güçlü silahı olacaktır. Çünkü Nanosuit 2 oyuncuya oyunun vaziyetine göre daha fazla yardım sağlayacak.
Tayfun Kumaş: Crysis & Crysis Warhead, Cry Engine 2'ye göre yapılmıştı ve Crysis 2 ile Cry Engine 3'ün nimetlerinden ilk defa faydalanacağız. Cry Engine 2 ile Cry Engine 3 arasında ne gibi farklılıklar olacaktır?
Cevat Yerli: Göze çarpan en büyük farkı Cry Engine 3’ün konsollara da hitap etmesidir. Cry Engine 3 sayesinde oyun yapımcıları bilgisayar oyununun yanı sıra bundan sonra da aynı zamanda konsol oyunları yapabilecek. Bu yapımı gerçek zamanda (Realtime) olarak gerçekleştirebileceklerdir. Çünkü yaptığınızı aynı zamanda oyunda göreceksiniz :) (What you see is what you play!)
Bir oyun motoru ile üç çeşitli platformlar için oyun yapabileceksiniz. Bir haritayı üç platform için kullanabileceksiniz. Beklemeden tıklamak ile tasarladığınız oyun içinde görebileceksiniz ve kullanabileceksiniz. Bu büyük bir farktır!
Ayrıca Cry Engine 3 yeni render-teknikleri sağlayacak. Örneğin: Deffered Lighting: Bunun sayesinde dynamik ışınlandırmada performansa fazla etki yapmayacak.
Tayfun Kumaş: Crysis'in, Crysis 2 ile ilk defa PC haricinde konsollara da çıkacağını duyduk. Xbox 360, Playstation 3 ile PC arasında farklılıklar olacak mı?
Cevat Yerli: Crysis 2 ile bir ilki gerçekleştiriyoruz. İlk kez bir oyunumuzu üç çeşitli platform da oynabileceksiniz. En iyi grafiksel tasarımı bilgisayar ile gerçekleştireceğiz. Şirket olarak ortak isteğimiz ise her platform da en iyi grafikler tasarımı gerçekleştirmedir. Biz her zaman en iyisini yapmaya çalışıyoruz. Platform farkı yoktur bizim için.
Tayfun Kumaş: Benim gibi mod yapımcılarının da sabırsızlık ile beklediği bir diğer yapı ise Sandbox 3, Sandbox 2'deki bir takım hataların düzeldiği Sandbox 3 ile yenilenen ve eklenen özelliklerden bahsedermisiniz?
Cevat Yerli: Yeni Sandbox Editörü ile oyun yapımcılarına yeni imkanlar sağlıyoruz. Örneğin; yeni asset-browserimiz olacak. Yeni animasyon grafik editörümüz de bulunacak. Daha iyi düzenlenmiş TrackView editörümüz olacak. Environment Probe Tool sayesinde cubemaps yapabileceksiniz. Daha fazla hiyerasik düzleme yapabileceksiniz ayrıca daha iyi düzenlenmiş solid-tools bulunacak.
Tayfun Kumaş: Dünyaca ünlü yazar, Richard Morgan'ın da size katılımı ile daha da güçlenen Crysis 2 hikayesinden bize bahseder misiniz?
Cevat Yerli: Crysis 2 oyun yazarı arayışlarına başladığımızda önemli faktörlerden biri bu kişinin bizim gibi oyunlara karşı aşırı ilgisi, onlara karşı ateşli ve aşık olmasıydı. Bu kişiliği Richard Morgan’da gördük ve bulduk ve onun tecrübesine inandık. Kendisi çok güzel bir iş başardı! Zaten Crysis 2 oyununda kendi el izini göreceksiniz ve hissedeceksiniz. Buna emin olun! Richard Bey, oyunun hikayesini çok çeşitli bakışlardan yazdı ve hazırladı. Bu bize görmediğimiz detayları görmeyi sağladı. Bize çoğu püf noktalarını gösterdi. Bunu da oyuna yansıtmaya çalıştık. Çok güzel bir oyun hikayesini iş birliği sonra gerçekleştirdik diyebilirim. Umarım hikayeyi size çok beğenirsiniz.
Tayfun Kumaş: Crysis 2'de kimi yöneceğiz ve Prophet'ı fragmande gördük. Psycho'yu da Crysis 2'de görecekmiyiz? Prophet ihanet edecek gibi tavırlar süzüyorum :)
Cevat Yerli: Bir atasözümüze değinerek şunu diyorum: Sakla samanı, gelir zamanı :) Bu da size bir sürpriz olsun!
Tayfun Kumaş: Konu hazır karakterlerden açılmışken geçtiğimiz günlerde duyurmuş olduğunuz Crysis 3'te, yeni bir Türk karakter görebilirmiyiz? Soru çok erken oldu ama böyle bir düşünceniz olabilir mi? Örneğin: Psycho İngilizdi...
Cevat Yerli: Şu an sadece Crysis 2’ye odaklandık. Crysis 3 hakkında hiö bir düşüncede bulunmadık. Güzel fikir ama zamanla neyin olup biteceğini bilemeyiz :)
Tayfun Kumaş: Lingshan adalarını terkettikten sonra dünyanın kalbi New York'tayız. Peki şehir olarak neden New York seçildi?
Cevat Yerli: Listemizde çeşitli şehirler bulunuyordu. Ama tercihimizi dünyanın kalbi New York’tan tarafa kullandık. Her insanın New York ile bir bağlantısı bulunuyor. Bir çoğu insan New York’u gezip tanıyor. Bir çoğu insan ise New York’u haberlerden, filmlerden ya da oyunlardan tanıyor. Bizde şirket olarak çoğu kişinin bir bağlantı kurabileceği bir şehri tercih ettik. Ayrıca oyun hikayesini en iyi şekilde yansıtabilecek tek şehir New York’tu bizim için. Seçimi takım ile birlikte yaptık.
Adalardan şehre geçişimizin bir nedeni oyun severlerimizi balta girmemiş ormandan şehir ormanına taşıma isteğimizdir. Ada değil de sahneyi bir şehre taşımak bizim için bir değişimin göstergesidir. Böylece oyunculara daha fazla dikey ‘’gameplay’’ imkanı sağlıyoruz ve kesinlikle daha eğlenceli bir oyun vaat ediyoruz. Oyuncuya Crysis 2 ile farklı oyun seviyeleri (sokak, bina üstü vs.) sağlanacak ve böylece oyuncuya oyun içersinde çeşitli hareket imkanları sunulacak. Böylece Crysis 2 ile eşi benzeri olmayan ve görülmemiş bir oyun keyfini sağlayacağız.
Tayfun Kumaş: Crysis 2'nin, fragmanlarını ve gameplaylarını sürekli takip etmekteyiz. Videolarda göze en çok çarpan konu ise yaratık ve robotların bol olması hatta oradaki nanosuit gibi bir kıyafet giyen düşmanlar... Bize düşmanlarımızdan bahsedebilirmisiniz?
Cevat Yerli: Düşmanlarınız hakkında fazla bilgi veremeyeceğim. Oyunda farklı farklı sürprizler ile karşılacaksınız, şimdilik bunu söylüyorum :)
Gelenek Sürecek ve Crysis 2’de Türkçe Dil Desteği ile Gelecek.
Tayfun Kumaş: Türk oyuncularının merakla beklediği soru: Crysis 2 de Türkçe dil desteği olacak mı? PC dışında da ilk defa bir konsolda Türkçe bir oyun oynayabilecek miyiz? ‘’Bu cevabınız ile de dedikodulara bir son verelim artık ve tartışmalara nokta koyalım lütfen :)’’
Cevat Yerli: :) Türk insanının, bize gösterdiğiniz ilgi ve destekten dolayı çok mutlu olduk ve gururlandık! Buna karşılık olarak da Crytek şirketi olarak Crysis 2 ile yine Türkçe dil desteğini sağlayacağız! Bu bizim için çok önemli bir konudur. Bu arada Türkçe dil desteğinde de sizlere birkaç sürprizimiz olacak. Umarım onları da beğenirsiniz :)
Tayfun Kumaş: Genelde her röportajınızda size gelen sorulardan biridir ve yinede soramadan geçmek istemiyorum. (Zamanla insanın fikirleri değişebilir ;)
Türkiye'nin gururu Crytek, Türkiye'de ofis yada şube açacak mı? Böyle bir fikriniz var mı?
Cevat Yerli: Şu anda çok iyi ve başarılı olan stüdyolarımız var. Bunların hepsi çeşitli projelerde çalışıyorlar. Öncelikle ilerleyen zamanlarda bu stüdyolarımızda ağırlık vereceğiz, iyi işler başarmaya alışacağız! Bizi takip eden ve tanıyan biliyor ki biz her zaman şirket olarak ilerlemeye çalışıyoruz. O bakımdan ilerleyen zamanda neyin olabileceğini şimdilik yanıtlayamıyorum. Bunu zaman gösterecektir!
Tayfun Kumaş: Crysis 2, ne zaman piyasa da olur? ‘’Cevat Yerli’nin ağzından resmi açıklama lütfen :)’’
Cevat Yerli: Crysis 2, Kuzey Amerika da 22 Mart 2011 de piyasaya sunulacak. Avrupa ve Türkiye de ise 25 Mart 2011 de oyun severleri ile buluşacak.
Tayfun Kumaş: E3 Expo 2010 da duyurulan ve hakkında hiçbir şey bilmediğimiz Codename: Kingdoms hakkında söylecekleriniz var mı?
Cevat Yerli: Bu sene E3 fuarında, Codename: Kingdoms projemizi dünyaya duyurduk ve tanıttık. Bildiğiniz kadarı ile bu oyunu Microsoft iş birliği ile hazırlıyoruz. Oyun ve onun hakkında detay ve bilgi veremiyorum. Ama ilerleyen zamanda Kingdoms hakkında daha çok bilgi alabileceksiniz.
Tayfun Kumaş: Türkiye'de oyun yapımcısı olmak isteyen birçok genç var. Kimileri boş zamanlarında mod, yama vs. gibi oyunlara küçük eklentiler yapıyor, kimileri ise flash yada kendi oyunlarını yapmak için çabalıyor. Türkiye'de oyun yapımcısı olmak isteyen gençlere tavsiyeleriniz ve önerileriniz nelerdir?
Cevat Yerli: Türkiye’nin oyun yapımcılarını batılı oyun yapımcıları ile karşılaştırırsak daha çok genç, yavaş yavaş gelişen bir oyun yapım piyasasını görüyoruz. Tabi ki geçen senelerde piyasamız çok genişlemiştir, çok yetenekli ve potansiyel taşıyan ekipler oluşmuştur. Amatörlüğü üstümüzden attık ve emin adımlar ile profesyonelliğe ilerliyoruz. Bu da bizi çok mutlu ediyor. Sonuçta Türkiye’nin ilerlemesini cani gönülden istiyoruz. Bunu yaptığımız yatırımlarla da gösteriyoruz!
Genç oyun yapımcılarımıza tavsiyem mod yapmalarıdır. Böylece hem kendi isminizi duyurma imkanına ulaşıyorsunuz. Ayrıca tecrübe kazanıyorsunuz. Mesela bizim şirketimizde mod bölümünden gelen bir kaç eleman arkadaşımız da var! Mod ve fan siteleri şirketimiz büyük önem taşımaktadır. Yapacağınız iş ortakları sayesinde bunu başvuru için kullanabilirsiniz!
Tayfun Kumaş: Türkiye'den size destek vermek için kurulmuş olan ve Crytek elemanlarınında yakından takip ettiği, özellikle de ülkemizdeki Crysis oyuncularının takıldıkları CryTurkiye.com hakkında düşüncelerinizi alabilirmiyim? Sonradan resmileşti ve son olarakta sizin eklemek istediğiniz ve ülkemize göndermek istediğiniz mesajınız var mı?
Cevat Yerli: Bir önceki sorunuza verdiğim cevapta belirtim zaten. Bizim için fan/mod siteleri çok büyük önem taşıyor. Bizim zaten crymod.com adlı mod sitemiz var. Orada bizim eleman arkadaşlar yardım sağlamaya çalışıyor. Sizin sayenizde ise oyun severlerimiz ile bir bağlantı kuruyoruz. Fan siteleri bir adet megafondur. Bizden aldığınız bilgileri binlerce, milyonlarca kişi ile paylaşıyorsunuz. Bunun için size ve sizin gibi fan sitelerine çok teşekkür ederiz. Onlara hem bilgi veriyorsunuz, hem de yardım ediyorsunuz. Bu da çok hoş bir durum!
Tayfun Kumaş: Röportaj için teşekkür ederim.
Saygı ve Sevgilerimle Tayfun Kumaş.
(Crytek Community – www.cryturkiye.com)
Cevat Yerli: Röportajın ve yaptığın işler için çok teşekkürler Tayfun Kumaş.
Başarılarının devamını dilerim.
Saygılarımla Cevat Yerli.
Bana sormak istediğiniz sorularınız varsa alttaki linkten sorabilirsiniz. (Tayfun Kumaş)
http://www.formspring.me/TayfunKey
Orjinal Crysis 2 Artbox Download:
http://www.4shared.com/file/gwvs ... _Artboxlar_www.html
Crysis 2 – Tanıtım Videoları
The Wall Trailer:
http://www.gametrailers.com/video/the-wall-crysis-2/64318
E3 2010: 3D Announcement Trailer
http://www.gametrailers.com/video/e3-2010-crysis-2/101366
Diğer Tüm Crysis 2 Videoları
http://www.gametrailers.com/game/crysis-2/11404
Duyarsız Kalmayalım! (Önemli Konu)
Bildiğimiz gibi ülkemizde korsan satış üst seviyede ve orjinal satışlar yok denilecek kadar az. Tabii buna milli gelirin az olması ve oyunların daha pahalı olması ekleniyor. Bana kalırsa her emeğin karşılığı alınmalı ve o oyuna verdiğimiz paralar direk yapımcılara gitsin, hırsızlara değil. Bu yüzden orijinal oyun almanızı tavsiye ediyorum. Şimdi diyeceksiniz çok pahalı ve paramız yok. Bunun için haftada en az 1.5 – 2 TL’yi unutup değer verdiğiniz oyun çıkana kadar düzenli olarak biriktirirseniz, hiç zorlanmadan o oyunu orjinal alırsınız. Crytek ülkemiz için elinden geleni yapıyor, önemli ses sanatçıları ile anlaşıp Türkçe seslendirme ve 50 TL gibi ucuz fiyata yaptıkları oyunları bize sunuyor. Bu duruma ilgisiz kalmamak lazım. Crysis 2, 25 Mart 2011’de piyasada olacak o zamana kadar şimdiden haftada en az 2 TL koyarsanız kenara o zamana kadar çok iyi paranız olur. İsteyen daha fazla koysun, o zamana kadar bütçenize göre hesap edin işte :) Diğer oyunları korsan alıyorsunuz bari bu oyuna gereken özeni gösterin. Crytek, Diğer ülkelere kıyasla Türkiye’den kazansa ne kadar kazanacak ki? Sadece bizler için tüm çaba. Bizde gereken değeri onlara gösterelim ve çabalarını boş bırakmayalım. Benden bu kadar, devamı sizin vicdanınıza ve düşüncenize kalmış. Saygılarımla.
Tayfun Kumaş (TayfunKey)
Crytek Community (www.cryturkiye.com)
Sizin için seçtiğimiz Crysis 2 Görselleri