Evet, aslinda baslik amaca yonelik en iyi islemci hangisi veya spesifik olarak en iyi oyun islemcisi hangisi olabilirdi genelde desktop sistemlerde cogunluk oyun oynadigi icin :) cunku en iyi islemci diye soruldugunda, o islemcinin adini yazmak cok kolaydir. cpubenchmark, en iyi islemcileri vermektedir. Sonucta bu forumda yazanlar, genelde son kullanicilar olduklarindan, en iyi islemci degerlendirme kriterlerini ve testlerini dusunemezler.
Genelde, son kullanici, buyuk bir yanilgi icinde, marketing unsurlarini kullanarak kiyaslama yapmak zorunda kalir. Nedir onlar? Cekirdek sayisi ve islemci frekans hizlaridir.
Ne kadar cok cekirdek, o kadar iyi islemci :) yanilgisina, Ghz onundeki sayi ne kadar buyuk ise o kadar iyi islemci mantigi eklenir.
Hatta bir adim oteye gecip, cekirdek ve frekanslari karsilastiranlar vardir.
Mesala, soyler bir cikarimi duyabilirsiniz (kafa karmasikligi ve bilgisizlik sonunda uydurmaya neden olur), cekirdek sayisinin frekansi etkileyebilecegi, bu nedenle, yuksek frekansta mumkunse tek cekirdekli sistemle daha iyi performans elde edilebilecegi..
Evet cekirdek olayi kafa karistirmaktadir. Ve bu kadar cekirdek cesitlemesi ve farkli frekanslarda calisan yuzleri bulan islemci modelleri varken :), kullanicinin kafasinin karismamasi beklenemezdi.
Cekirdek olayini biraz acmak gerekiyor:
Bir kere son kullancinin cekirdekle bir ilgisi yoktur. Cekirdekle ilgisi olan sey kullanicinin kullanacagi programdir. Yani bir bilgisayar oyunu sayet multi-threading (ayni anda birden fazla islem yapma teknigi) yapmiyorsa, o halde 2-4-6-12 cekirdek sayisi farketmeksizin, tek cekirdek uzerinde calismaya devam edecektir, diger mevcut cekirdekler ise atil durumda kalacaktir. Bu sadece kullanici acisindan degil, isletim sistemi icinde onemlidir. Kullandiginiz isletim sistemi cekirdegi mutlak multi-core donanim yapilarina gore dizayn edilmis olmasi gerekmektedir. Hem dizayn hem de iyi bir performance icin optimize edilmis olmalidir. Mesala multi-core islemcilerde her isletim sistemi ayni sonucu ve performansi vermez. O bu performans degerleri arastirildiktan sonra amaca yonelik isletim sistemi secilmelidir.
Cekirdek sayisi kullanildigi taktirde ilgili yazilima katki saglar. Kaldiki ornegin 6 cekirdekli bir sistemin butun cekirdeklerini calisan program kullanmaz. :) Yani oyle birebir bir esleme yoktur. Cunku ortalama bir program 200 tane thread oldugunu dusunelim, bu 200 thread + sistemdeki diger process ve programlara ait yuzlerce thread daha 800 diyelim simdilik, toplamda 1000 kusur thread programinizla birlikte isletim sistemi tarafindan mevcut 2-4-6 core uzerinde kosturulur.
Cekirdeklerin nasil tahsis edilecegi, ne sekilde dagitalacagi gibi islemler tamamen isletim sistemi cekirdeginin kisaca keyfi uygulamasidir. Yani cok cekirdekli bir oyun yazilimi, kendisine cekirdek tahsis edemez, performansi uzerinde calistigi OS in cekirdek dagitim algoritmasi ve diger o anda sistemde calisan programlarin ihtiyaclari ile dogru orantili sekilde artar ve eksilir.
O nedenle :) oyun konsollari bu bakimdan sahip olduklari islemcilerin guclerinden tam anlamiyla istifade ederler, yani calisan oyun o anda mevcut gucun tamamina sahip olur. Cunku ornegin PS3 de bir oyun calisirken, PS3 islemcisinin butun gucunden istifade eder. PS3 de ayrica linux uzerinde calisir.
Yani oyun icin oyun konsole u almak, PC toplamaktan hem cok daha kazancli hem tasarufflu hem de kafa rahatligi acisindan saglikli bir istir.
Cekirdekler Ghz a karsi?
Cekirdek ve islemci frekans hizi iki farkli olgu degildir. Cekirdek hizi degil, islem gucunu performansi artirir.
Yani soyle bir ornek sanirim anlasilir olur :) biz turkler icin..
Diyelim bir yaris var, bu yarisa hayvanlarin cekecegi tekerlekli arabalar ile katilmak gerekiyor.
1. ci yarismaci:
Surucu bir kadin (OS kernel), cekilecek araba (PC donanim), 3 tane arap ati (cekirdek ve Ghz) = Is gucu performans
2. ci yarismaci
Surucu bir sarisin bir adam (OS kernel), cekilecek araba (PC donanim), 6 tane zebra (cekirdek ve Ghz) = Is gucu performans
3.cu yarismaci
Surucu bir cocuk (OS kernel), cekilecek araba (PC donanim), 12 tane kopek (cekirdek ve Ghz) = Is gucu performans
Hangisi kazanir? :)
Performansi etkileyen en temel 3 faktor goruluyor yukarda..
Bu uc yarismaciyi birebir karsilastiramazsiniz, cunku hepsinin yapisi farklidir. Ancak farkli mimariler ve ozelliklerdeki bu yarismacilarin elde ettikleri sonuca gore karar verebilirsiniz hangisinin daha iyi olduguna.
Dolayisiyla, buradaki en temel faktor, kac cekirdekli oldugu ve Ghz frekans hizi degildir, alacaginiz islemcinin mimarisidir performans ve gucu verecek olan ve uzerinde calisan OS dir.
Ornek:
Eskiden AMD CPU hizlari yazmak yerine, direkt Intel modelleri ile eslestirme yapardi performans ve hiz olcumleri icin :), yani AMD ye kac Ghz diye sordugunuzda, alacaginiz yanit Intel in su modeline denk gelir olurdu.
ornek: Bir cogunuz AMD nin bir islemci modelinin 2.0 Ghz hizinda, Intel in pentium 2.4 Ghz hizindaki islemciye denk geldigine inanmazsiniz. Evet, gordugunuz gibi Ghz in dusuk olmasi kotu oldugu veya dusuk performansli oldugu anlamina gelmez.
Burada performansi belirleyici tek faktor, islemci *mimarisidir*. :)
Yani buradan cikan sonuc, islemcileri kiyaslarken birebir Ghz kiyaslamasi yapilmamasi gerektigidir. Cunku her islemci modeli farkli bir mimariye sahiptir ve belli bir amaca yonelik uretilir.
Ancak ayni mimarilere sahip ayni model seriler arasinda Ghz kiyaslamasi yapilabilir. ornk: i3 serisi
O nedenle, islemci secerken, amac, islemci mimarisi ve ona uygun isletim sistemi secilmelidir. Bakin uzerinde calisacak uygulamalara ve cekirdeklere gelmedik. :)
Son olarak bu konuda:
Bir ornekle: i5 520 M islemcisi 2 cekirdekli ve HT teknolojisine sahiptir. Yani 2 tane ana cekirdek ve 2 tane sanaldir. HT cok yogun ve buyuk olcekte (web server - 50 bin hit) multi-threading islemler gerektiren islemlerde farki ortaya cikar. Bazi isletim sistemlerin (Windows gibi) bazi programlari tam aksi negatif yonde etkileyebilmektedir. Yani siradan programlar oyunlar vs zaten HT ye ihtiyac duymazlar.
Soyleki: i5 520 dual core olarak, her bir core 2.4 Ghz da calisir. Turbo mode a gecildiginde, bir core 2.9 Ghz a cikar, diger core 2.4 Ghz frekansta kalarak islemine devam eder.
Yani tek bir core uzerinde .500 Mhz lik bir performans artisi saglarsiniz. Butun core larin mesala ayni duzeyde calisan islemci yoktur.
Yani sonuc olarak, islemci secerken, cekirdek sayilari, Ghz lar pek fazla bir sey ifade etmez, ayni model ve mimari icinde olmadikca..
Bu bakimdan, tavsiyelerim:
Oyun icin:
1. i7 860 2.8 Ghz - i7 mimarisi, top bir islemcidir, fiyat performans acisindan en iyisidir.
a. VT-d destekler anlami - VirtualBox, VMware gibi programlar ile ust duzey performans saglar, direkt donamima erisimi kontrol eder. Onemli bir ozelliktir ve mutlak aranmalidir. Madem para oduyorsunuz :)
b. Sadece AES desteklemez, eger yogun cryptograhic islemler yapmiyorsaniz, es gecebilirsiniz.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=41316
2. i5 750
Iyi bir firsattir, iyi bir islemcidir, 4 gercek cekirdek vardir :P, 3.2 Ghz, 8 MB Cache.. Oyun icin idealdir.
http://ark.intel.com/Product.asp ... 50&spec-codes=SLBLC
Oyun Mobile islemci :
1. i5 520M, 540M serileri, ozellikle multimedya icin dizayn edilmistir. Yeni nesil islemcilerdir. 35W calisir. Her turlu ozelligi icerirler. VT-d, AES etc..
2. i7 620M - siddetle tavsiye edilir. 35W tuketim ve yeni mimari..
http://ark.intel.com/Product.asp ... s=SLBPD,SLBPE,SLBTQ
Desktop her turlu islem icin, yukaridaki her islemci olur :)
Ozel autocad icin falan, desktop icin i7 860, mobile icin i5 540M veya i7 620M
Server icin islemci:
:) en can alici nokta. tek tavsiyem var, AMD opteron 6168 iyi bir secim fiyat/performans..
http://www.cpubenchmark.net/multi_cpu.html
Yazilim gelistirme icin min.:
i5 430M, 450M, 520M, 540M (mesala i5 430M, anlayanlar icin unlu T9600 e denk gelir)
linux kernel compilation: AMD Phenom II X6 1090T- super
Android ile Eclipse uzerinde gelistiriciler AMD den uzak durun :) yanmayin,
onun disinda i5 serileri ekonomik ve cok iyidir, isinma yoktur, sessiz kendi halinde..
dogru secimler dilegiyle,
cheers :)