GoldenEye Rogue Agent, Fight Club, Medal of Honor, Call of Duty 2, Call of Duty 4 Modern Warfare ve Call of Duty Modern Warfare 2 gibi dünyaca ünlü oyunlarda imzası bulunan ve EA Games, Activision gibi büyük firmalarda çalışan ve şu an Activision - İnfinity Ward ekibinde çalışan Türk arkadaşımız Sami Onur ile 2009 yılının ve Call of Duty serisinin en çok satan oyunun yapımcısı ile yapmış olduğum röportajı sizlerle paylaşıyorum. Keyifli okumalar dilerim. Tayfun Kumaş
Tayfun Kumaş: Merhabalar! Öncelikle Sami Onur kimdir bize kendinizi tanıtırmısınız?
Sami Onur: Üsküdar/İstanbul’da doğdum ve büyüdüm. Daha sonra Paşa Kapısı İlköğretim okulu, Özel Doğuş Lisesi, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık bölümünde okudum ve 2000 yılında SCIarc’da mimarlık master’ı yapmak amacıyla Los Angeles’a geldim. Çocukluğumdan beri bilgisayarlara ve dolayısıyla oyunlara meraklı olduğumdan dolayı mezun olduktan sonra bu alanı denemek istedim. Şimdilik geçimimi bu alandan sağlıyorum.
Tayfun Kumaş: Dünya oyun sektöründe hangi firmalarda çalıştınız ve EA, Activision gibi büyük firmalara girmek sizin için nasıl oldu?
Sami Onur: İlk önce Genuine Games'te çalışmalarım oldu ve daha sonra Electronic Arts'a geçtim, oradan da Activision'a. Call of Duty 2 yapılmadan önce Infinity Ward'da çalışan bir arkadaşım vardı, o çağırdı. Ben de tekliflerini kabul ettim. Ve o zamandan beri Infinity Ward'da çalışmaktayım ve burada "Call of Duty 2, Call of Duty 4 Modern Warfare ve Call of Duty 6 Modern Warfare 2" adlı oyunların yapımında çalıştım.
Tayfun Kumaş: Gördüğümüz kadarıyla dünya üzerinde en önemli oyunlardan biri olan COD4 ve COD6M2'de çalışmanız oldu. Böyle büyük bir oyunun yapımcılarından biri olmak sizi ne kadar keyiflendirdi? Zor kısımları da oldu mu?
Sami Onur: Bu projeleri yapmaktan keyif aldim. Eğer keyif almasam böyle bir işte neden çalışayım? :) Tabi ki her proje'nin sıkıntılı dönemleri oluyor ve olmaktadır. Zaman zaman ufak tefek problemlerle karşılaştım ve zaman zaman da yoğun olarak çalıştığım oldu.
Tayfun Kumaş: Modern Warfare 2'ye yaptığınız bazı modellerden birkaç tanesini örnek olarak bize söylermisiniz?
Sami Onur: Washington görevindeki inip kalkan iki pervaneli helikopter, roket atar var, mig 29, uzaydaki patlayarak düşen uyduyu, elektrik ısıtıcısı, bazı binalar, aydinlatmalar, paraşütlerin hepsi, terk edilmiş uçakların olduğu bölümdeki uçakların çoğunu, dolapları, bayrakları vs... gibi nesneleri ben yaptım. Şimdi o konuya girmeyelim çıkmak zor olur :)
Tayfun Kumaş: Yapımında çalıştığınız Call of Duty serisinin tüm zamanların en çok satan versiyonu Modern Warfare 2 serisinin devamı gelir mi? İnfinity Ward modern Savaşlara devam eder mi?
Sami Onur: Bu soruya şu an cevap veremeyeceğim.
Tayfun Kumaş: PC'ciler istediği sonuca eremediler, bi yandan dedicated serverler yok ve öbür yandan da hileciler dolu, bu konu hakkında gelecek zamanda bir değişme olacak mı?
Sami Onur: Genelleme yapmayi doğru bulmuyorum. PC oyuncularının sadece bir kısmı dedicated server istiyor(du). Sistem oluşturan olduğu sürece bozan da olacaktir. Kendi eleştirimizi yapıp yola devam ederken, bazi degişimler haliyle olacaktır.
Tayfun Kumaş: Bir oyun projesine ilk başta nasıl başlanır?
Sami Onur: İlk önce fikir oluşturulur, bu fikirler oyunda test edilir ve daha sonra da beğenilen oyunlar geliştirilir. Zamanı gelince de piyasaya sunulur.
Tayfun Kumaş: Zamanımızda single oyunlara ilgi biraz daha azalmış gibi görünüyor, mesela herkes multiplayer yada online oyunlar oynuyor. Şimdi piyasaya çıkan oyunlarında single bölümleri çok kısa oluyor bu konu hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyim?
Sami Onur: Vakit olarak da single oyunların genel olarak kısaldığı konusundan emin değilim. Bu konuda istatistikli ve tarihsel bir verim varsa ona göre birşey söyleyebilirim ama piyasada uzun olan singleplayer oyunlar var.
Tayfun Kumaş: Şuan üzerinde çalıştığınız projeler var mı? Varsa bunlardan biraz bahsedebilir misiniz?
Sami Onur: Şu an henüz bir projemiz yok.
Tayfun Kumaş: Sizin en çok oynadığınız ve beğendiniz oyunlar hangileri?
Sami Onur: Bu zamanla değişiyor, bu ara pek oyun oynamıyorum ama en son PES 2010'u oynadim ve beğendim. Son oynadıklarımdan da Uncharted 2 çok hoşuma gitti.
Tayfun Kumaş: Türkiye’de yavaş yavaş çıkışa geçmeye çalışan bir oyun sektörü var. Siz ülkemizdeki bu sektör hakkında neler düşünüyorsunuz?
Sami Onur: Ülkemizdeki oyun sektörünü pek bilmiyorum. Oyun sektörünün iyi bir çıkış yapması ve sürekli olabilmesi için eğitim, gelir seviyesinin artması, korsan yayınların önünün kesilmesinin yanında, oyun yapacak birikime ve bilgiye sahip, yurt dışında üretilen oyunlarla yarışabilen oyun üretimi yapacak ekiplerin kurulmasına bağlı. Bu sorunları çözmek için de zamana ihtiyacımız var.
Tayfun Kumaş: Son olarak bende oyun yapımcısı olmak için çabalayan gençlerden biriyim. Bazı modlarım vardı ve size bunu zamanla göstermiştim. Bunlar hakkındaki düşüncelerinizi alabilirmiyim? Ve Türkiye'de benim gibi oyun yapımcısı olmak isteyen bir takım gençler daha var bu gençlere ne tür tavsiyede bulunmak istersiniz?
Sami Onur: Bana yolladığın modları şimdi değerlendiremeyeceğim, beğendiğim ve beğenmediğim yerler var, düşüncelerimi ve yapman gerekenleri önceden sana anlatmıştım ama böyle bir çaba sarfetmen hoşuma gitti. Sana ve oyun yapımcısı olmak isteyen arkadaşlara çalışmayı ve araştırmayı bırakmamanızı, yenilikleri takip etmenizi ve kişisel olarak küçük projelerle uğraşmanızı tavsiye ediyorum.
Tayfun Kumaş: Vakit ayırdığınız için çok teşekkür ederiz. başarılarınızın devamını dilerim.
Sami Onur: Rica Ederim. Sevgilerimle...