Tüm Yönüyle Fotoğraf Analizi...

N.Çelik
19-02-2010, 15:44   |  #1  
OP Yeni Üye
Teşekkür Sayısı: 0
40 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Ara 2009

FOTOĞRAF ANALİZİ

Bellibir temele dayanarak fotoğrafları analiz etmek, sizin dikkatinizinartmasına, fotoğraflarınızın kendi içinde yorumuna, anlamına ve kişiselönemin sağlanmasına katkıda bulunacaktır. En azından bu metot, hayalgücünüzün eğitilmesini sağlayacaktır. Harry Broudy estetik eğitimingelişimini sağlayan bir filozoftur. Duygu ile düşünceyi birleştiren bireleştiri kavramı "enlightened cherishing" kullanılır. Analizkelimesinin sözlük anlamı şöyledir: Bir bütünün kısımlara doğruyayılması, bir bütünü parçalarına ayırarak tabiatını bir birleriyleolan ilişkilerini ve tümünü inceleme.

Analizpek çok yorumu kapsayabilir örneğin; bir planın ışıklı ve detaylıkısımlarının grafiksel elementlerin kaba taslak yorumunu, bir sınıfiçerisinde ya da bir dernek toplantısı ya da yazılı bir kritikte resmiolmayan bir tartışmayı kapsayabilir. Bu makalenin sınırlı ufkuna bağlıolarak, öncelikle kompozisyonun değerlendirebilir yönlerine önemverilecektir.

FOTOĞRAFIN YAPISI

Resminyapısı ve çeşitli grafik elementlerin bir kompozisyonun oluşumuna nasılkatkıda bulunduğu hakkında daha fazla şeyi anlatmak için resimçerçevesindeki ışıklı ve detaylı kısımlara ait basit krokiler üretmeyeçalışın.






Buanaliz metodu bizi temel resim yapısı üzerinde konsantre olmaya teşvikeder; örneğin resimdeki tonların boş alanlara dağıtımının nasıl olacağıya da bir kompozisyonda görsel ağırlık rolünün nasıl dengeleneceğigibi.

Görselgerçeği yansıtan eşsiz bir fotoğrafa sahip olmak için görselelementlerin basit krokilerini çıkarmak, elle yapılan ve gerçekfotoğraflardan ziyade gerçekçiliği daha az yansıtan pek çok tablo veresme göre biraz daha fazla meydan okumaktadır. İşin özü yapıdan farklıolarak yeteneği geliştirmektir. Örneğin; benzer üç şekil ya da renkresim boşluğunda etkileyici bir üç boyut yaratır, gerçekte bunlar herne kadar çocuğun yüzü ya da papatyalar olsa da. Bu krokilerin amacınınot etmek önemlidir. Çünkü bir görüntünün özel bir etkisini artırmakbununla mümkündür. Krokiler konunun etkilerini göstermek içinyapılmamaktadır.

Krokiyapacağınız zaman, bir kompozisyonda etkili olan ve aşağıda listesiverilen kişisel grafik elementlerinin bazılarını bilmekte fayda vardır.






NOKTA: Bir resimdeki en küçük görsel ışıklı ve önemli parça.
ÇİZGİ: Akıcı, doğru ya da kıvrılan bir tarzdaki uzunluk.
ŞEKİL:İki boyutlu şekil (üç boyutlu şekille karıştırılmamalıdır). Temelgeometrik şekiller daire, kare, üçgen ve onların çeşitli şekillerinikapsar.
YÖN:Temel şekillerin görsel yönü; hareket karakterini yansıtır;
KARE: Yatay-dikey (dengeyi)
ÜÇGEN: Diyagonal (kararsız güç dinamiği)
DAİRE: Yuvarlak (saran, kuşatan ve sıcak)
TON: Işık, ton ve renk kontrastını sağlar; parlaklığın kontrastını, karanlığın yoğunluğunu ya da görünmeyen bir şeyin ışığını.
RENK: En duygulu ve açıklayıcı unsurdur.
YAPI: İçte şekil, yüzeyde görsel materyallerin karakteri
ÖLÇÜ/ORAN: Resim alanındaki objelerin gerçek ölçüleri.
BOYUT/PERSPEKTİF: İki boyutlu alanda derinliğin tasviri
HAREKET: Görülen yapıda ifade edilen faaliyet.

FOTOĞRAFLARI TARTIŞMA

Birkitapta, bir sergide, ya da bir başka yerde fotoğraflara baktığımızdagenellikle dikkatsiz bir şekilde konuşuruz ya da fotoğraf dernekleriveya eğitim esnasında olduğu gibi daha organize durumlarda da fotoğrafıtartışabiliriz. Her iki durumda da belli bir fotoğraf üzerine yorumyapmamız istendiğinde kendimizi ifade edemeyiz. Aşağıdaki listefotoğraflar hakkında açık bir tartışma anında katılımınızı sağlayacakönemli noktalardan bazılarını açıklamaktadır;

1.Gözlemlediğimiz şeyi hem şekil hem konu bakımından düşünerek biryargıya varmadan önce imaj hakkında ana bilgiyi elde ederek ve tarifederek tartışmaya başlayın.

2.Grup üyeleri arasında paylaşılan bir faaliyet olarak yorumu önemseyin.Fotoğrafçılarda kendi çalışmalarının yorumlanmasına dair doğal bireğilim her zaman vardır. Bu durum yalnızca entelektüel bir amaçlayapılmamalıdır. Sanat kritiği çoğunlukla kavrama bilgisine, hayattecrübelerine ve hislere bağlı kalan bir anlayışta yatar. Duygular birimajın içeriği hakkında önemli öğrenme ipuçları sağlar.

Açıklamalar;
*Kişisel önem; Birfotoğrafın bizi nasıl etkilediğine ya da bizim için ne ifade ettiğineişaret eder. *Yorum; Faklı insanlar için ne anlam çıkaracağına ya dafotoğrafın ne hakkında olduğuna işaret eder.

3.Bir fotoğrafçı için kendi çalışmalarının sözlü olarakdeğerlendirilmesine gerçekte ihtiyaç yoktur. Eğer fotoğrafçı tartışmaanında bulunuyorsa ondan sessiz kalmasını rica edersiniz. Fotoğrafçınınsessizliği fotoğrafa bakanların eleştiri yapmasını ve fotoğrafçılarındabu yorumlardan faydalanmasını sağlar.

4.Fikir ve neden olmaksızın tahrik edici yargılardan ve acil kararlardansakının. Hatta size meydan okuyan görüşleri dinlemeye hazır olun.
5. Dürüstlük ve açık gönüllülük kesinlikle tartışmalara yarar

sağlayacaktır. Konuşmanın sonunda saldırgan, küstah ve inatçı cevaplardan sakının.

6.Aktif olarak söylenen her şeyi dinleyin. Başka insanların fikirlerisizin kendi fikirleriniz kadar önemidir, hatta onlara katılmasanız bile