Warhammer'ın acımasız savaşlarını birebir yaşıyoruz.
Sıkı fanları ve oyuncuları bulunan Warhammer, Games Workshop#146;un masaüstünde oynanan bir oyunu. Çok kitleye, hikayelere aslında belirtmek gerekirse geniş bir envantere sahip. Ama baştan belirteyim Warhammer#146;ı, Warhammer 40K ile karıştırmamak gerek. Warhammer; Elf#146;lerin, Orc#146;ların, insanların, cücelerin olduğu bildiğimiz klasik fantastik evren. Warhammer 40K#146;da da Chaos, Orc#146;lar, insanlar vs#133; bulunuyor, ancak büyünün ve teknolojinin birlikte kullanıldığı Warp#146;lardan yararlanılan, uzayda teknolojisinde geçen, galaksileri ve yıldız sistemlerini içine alan diğer farklı bir evren. Her iki evrenden fazlaca malzeme var, ama yıllar yılı açıkçası doğru düzgün çıkan oyun sayısı az. Aklıma Warhammer 40K: Dawn of War, Dark Omen geliyor. Bunlar haricinde çıkan yapımlar akılda kalıcı değildi ve genel olarak vasattılar. Warhammer Online: Age of Reckoning zorlu bir yapım süreci bitiminde kaliteli oyunlar zincirine katılan son oyun oluyor.
Bitmek bilmeyen nefret
Warhammer Online (Kısaca WAR) iptalinde içine dahil olduğu sıkıntılı ve yılan hikayesine dönen geliştirme safhasından geçip, oyuncuların beğenisine sunuldu. Oyun ilk olarak 2004#146;te duyuruldu. O zamanlar Climax Online tarafından geliştiriliyordu. Climax#146;ı kısaca hatırlatırsak; Silent Hill: Origins, Viva Piñata#146;nın PC versiyonu, MotoGP, Diablo#146;nun PS versiyonu gibi daha birçok yapıma imza atmış bir firma. Yapılmakta olan WAR için 2004#146;teki E3 fuarında video bile yayınlanmıştı. Ancak yaşanan bazı problemlerden dolayı Games Workshop ve Climax yaptığı açıklamayla oyunun iptal edildiğini duyurdu. Bu karar oyunu bekleyenleri şok ederken, yapımın web sitesi de kapanmıştı, kısaca WAR kepenkleri indirmişti. Bazıları bu iptalin nedenini Climax#146;ın online türdeki tecrübesizliğine ve oyunu istenildiği gibi geliştiremediğine bağlamıştı.
Aradan geçen zaman içinde Games Workshop, Dark Age of Camelot gibi başarılı bir MMORPG#146;ye imza atan Mythic (Mythic#146;in 2005#146;te iptal edilen Imperator Online adında alternatif bir tarihi ele alan oyunu daha vardır) ile görüşmelere başladı. Sonunda WAR#146;ı Mythic yapmaya başladı. Proje Mythic elinde şekillenirken çıkış tarihine kadar WAR birçok kez de erteleme yaşadı.
Oyun, Warhammer fantezi evrenini ele alıyor. Empire zor bir durumda, imparatorluk içinde çeşitli problemler yaşanıyor. Empire#146;ın gücü her geçen gün azalırken Chaos tehdidiyle karşı karşıya kalıyor. Bu durumda Dwarf#146;lar ve High Elf#146;lerden yardım istiyor. Ancak Chaos#146;ların yanında Dark Elf#146;ler ve Greenskin#146;ler (Grenskin#146;ler Orc#146;lar ve Goblin#146;lerden oluşuyor) yer alıyor. Greenskin#146;ler Empire#146;a yardım göndermemesi için Dwarf#146;lara karşı savaşa giriyor. High Elf#146;ler gücünün bir kısmını Empire#146;a yardım olarak gönderirken, ordusunun bir kısmını ise herhangi bir tehlikeye karşı kendi topraklarında bırakıyor. Bu durumdan istifade eden Dark Elf#146;ler, yüzyıllar sonra kendi anavatanlarının topraklarını işgal etmek için High Elf#146;lere saldırıyor. Güçlerini birleştiren High Elf#146;ler, Chaos ve Greenskin#146;ler Destruction tarafını oluştururken; High Elf#146;ler, Empire ve Dwarf#146;lar ise Order çatısı altında birleşiyor. Oyun yıkım, kaos ve acımasız savaşların yaşandığı bu zamanda geçiyor.
Kana kan, dişe diş mücadeleler
Yapıma girdiğimiz zaman RVR (Realm vs. Realm), RVR/RP ve Core serverları seçenekleri yer alıyor. Core bildiğimiz PVE, RVR ise klasik PVP#146;yi temsil etmekte, eğer PVP tecrübeniz varsa RVR serverında başlayabilirsiniz, ama normal oyuncular için Core serverı tavsiye ederim. Servera girdikten sonra Order veya Destruction#146;dan birini seçmemiz gerekiyor, baştan belirteyim serverda karakteri tek bir tarafta seçebiliyorsunuz. Eğer diğer taraftan yeni bir karakter açmak isterseniz, WAR buna izin vermiyor. Farklı taraftan yeni karakter açmak için yeni bir serverda oynamanız gerekiyor. Karakterler dört ana kategoriden oluşuyor, bunlar; Tank, Mele DPS, Ranged DPS ve Healer. Bu dört ana kategoriye göre, ırklarda karşılık gelen sınıflar bulunuyor. Irklar şu şekilde yer alıyor;
Order tarafı
Dwarf:
Ironbreaker (Tank)
Engineer (Ranged DPS)
Runepriest (Healer)
Empire:
Witch Hunter (Meele DPS)
Bright Wizard (Ranged DPS)
Warrior Priest (Healer)
High Elf:
Swordmaster (Tank)
White Lion (Meele DPS)
Shadow Warrior (Ranged DPS)
Archmage (Healer)
Destruction tarafı
Dark Elf:
Witch Elf (Meele DPS)
Sorcerer (Ranged DPS)
Disciple of Khaine (Healer)
Greenskin:
Black Orc (Tank)
Goblin Squig Herder (Ranged DPS)
Goblin Shaman (Healer)
Chaos:
Chosen (Tank)
Marauder (Meele DPS)
Magus (Ranged DPS)
Zealot (Healer)
Aralık ayında yapılacak bir güncellemeyle birlikte Dark Elf#146;lere Black Guard (Tank) ve Empire#146;a Knight of the Blazing Sun (Tank) sınıfları eklenecek. Bu arada sınıflarda sadece erkek ya da kadın olarak seçebileceğimiz, cinsiyetini değiştiremediklerimiz var. Mesela Witch Elf sadece kadın olurken, Chosen ise sadece erkek olarak seçilebiliyor. Cinsiyet seçimine değinmişken, karakter yaratırken ki seçeneklerden bahsedelim. Açıkçası karakter yaratma ekranında fazla seçenek bulunmuyor. Karakterimizin yüzü, saç rengi, ten rengi, dövmesi, yara izi olmak üzere kısıtlı seçenekler yer alıyor. Şahsen bu kısmın biraz daha ayrıntılı olmasını isterdim. her şeyi belirledikten sonra WAR dünyasına adımımızı atıyoruz.
Oyunda ilk dikkat çeken noktayı RVR sistemi oluşturuyor. Aslında temeli daha önce Dark Age of Camelot#146;ta kullanılan RVR, mükemmel bir şekilde WAR#146;a da adapte edilmiş. RVR toplamda dört ana kısımdan oluşuyor;
Skirmish: Rast gele karşınıza çıkan rakip tarafın oyuncusuyla yapılan kapışmalar.Her harita Order ve Destruction için ikiye ayrılmış durumda. Mesela bir Order#146;sınız diyelim, haritanın diğer tarafına geçip Destruction#146;dan başka oyuncularla karşılaşıp onlarla dövüşebilirsiniz.
Battlefield: Belli objektiflere gerçekleştirmeye dayanan ve sadece özel RVR bölgelerinde yaşanan savaşlar (Core serverlarda eğer levelinizden düşük bir RVR#146;ye ait özel bölgeye girmeye çalışırsanız tavuğa dönüşüyorsunuz).
Senaryolar (Scenario): Senaryo kapışmaları belli oyun modlarını içinde barındırıyor. Ara yüzdeki haritanın üstünde bulunan WAR simgesine tıkladığınız zaman karşınıza belli haritalar geliyor. Bunlardan birine Join yaptığınızda (İsterseniz #147;Join Party#148; seçeneğiyle bağlı olduğunu grupla birlikte de katılabilirsiniz) bu senaryolardan birine giriyorsunuz. Capture the Flag tarzında, Troll#146;leri kontrol altına almak için yaptığınız maçlar gibi değişik senaryolar bulunuyor. Senaryoya tıklayıp işaretledikten sonra normal oyununuza devam edebiliyorsunuz. Bir süre sonra veya hemen senaryo görevlerine girip girmek istemediğinizi soran bir seçenek çıkıyor. İsterseniz hiç senaryoya girmeyebilirsiniz. Eğer girerseniz yükleme ekranı oluyor ve kendinizi senaryo haritasında buluyorsunuz. Senaryo kapışması bittikten normal oyunda kaldığınız noktaya otomatik olarak geri dönüyorsunuz. Yani oyun sizi bağlı olduğunuz tarafın bir kampına yollamıyor, oyunu bıraktığınız noktaya geri atıyor.
Campaign: Son RVR seçeneğini oluşturan Campaign#146;te karşı tarafın topraklarına girip ana şehrini almaya çalışıyorsunuz.
RVR sistemi oldukça zevkli ve bir hayli çetin ceviz savaşlara sahne olabiliyor. Kaleleri veya ana şehri kuşatmak gibi harika atraksiyonlara giriliyor. Bir taraf mancınıklarını hazırlayıp kale duvarlarına ve rakip oyunculara ateş ederken, diğer yandan kalenin kapısını kırmaya çalışıyor. Tabii ki kaledeki oyuncular da toplarıyla saldıranlara karşılık veriyor, kızgın yağları kapıyı kırmak isteyenlerin kafalarına döküyor. Kesinlikle WAR dünyasındaki savaşlar oyunda bu şekilde güzelce yansıtılmış.
Bu arada saldırılarda ve savunmada kullandığınız ok, mancınık, top, yağ gibi silahları kendi kampınızda bulunan Quarter Master#146;dan satın alabiliyorsunuz. Bunları da saldırı veya savunmada belirli olan noktalar üstüne kuruyorsunuz. RVR bölgelerinde tarafınızda bulunan kale ve önemli noktalar gene tarafınızın NPC#146;leri tarafından korunuyor. Kalede bir tane Keep Lord artı Champion#146;lar yer alıyor. Aynı şekilde önemli noktalarda da bir tane Hero ve Champion Guard#146;lar yer alıyor. Eğer gerekli objektifleri yaparsak, noktalara saldırı yapıp alırsak (Kale, ana şehir vs#133;) veya savunma yaparsak, karşı tarafın oyuncularını öldürürsek bunlar bize hem tecrübe puanı, hem de Renown puanı kazandırıyor.
Renown puanı tam olarak nedir ne değildir açıklayayım. Oyunda karakterimizin kendi seviyesi ve Renown seyivesi bulunuyor (Seviye veya diğer adıyla level, WAR#146;da Rank olarak adlandırılıyor). Ekranın hemen en üstünde normal tecrübe puanımızı gösteren sarı renkli bar altında, mor renkte Renown barı yer alıyor. Nasıl normal tecrübe puanı kazanıp seviye atlıyorsak, Renown puanı öğrenip Renown seviyesi atlıyoruz ve karşılığında belirli Renown yetenekleri öğreniyoruz (Renown yetenekleri Renown Trainer#146;dan öğreniliyor). Bu arada yetenek veya klasik deyimiyle Skill oyunda Core olarak geçiyor. Renown yetenekleri gücümüzü, hasar vermemizi, dayanıklılığı, karşı tarafın ataklarını daha fazla bloklamayı arttırabildiği gibi düşman NPC#146;lerin korkması vs#133; gibi yetenekler kazandırıyor.
Gelişim safhası
Yetenek yani oyundaki adıyla Core sistemi bildiğimiz klasik yetenek ağacından oluşmuyor. Core ve Path yetenekleri var. Normal olarak seviye atladığımızda kendi tarafımızın War Camp#146;ında bulunan Career Trainer NPC#146;ye gidip belli bir para karşılığında Core#146;u öğreniyoruz. Ayrıca gene aynı NPC#146;den Path yeteneğimizi güçlendiriyoruz (Path bu NPC#146;lerde Mastery olarak adlandırılıyor). Core#146;lar karakterin kullandığı genel yetenekler, ancak toplamda 15 adet Core belli bir Path#146;e bağlı. Bu Path nedir diye soracak olursanız, şöyle izah edeyim; Path bu belirli olan Core yetenekleri daha da güçlendiriyor. Mesela bir Core özel bir vuruş yapma imkanı veriyorsa, bağlı bulunduğu Path#146;i geliştirdiğimizde, o Core#146;un verdiği hasar oranı daha da artıyor. Her sınıf için üç farklı Path yer alıyor ve her Path#146;te kendi içinde beş farklı Core#146;u geliştiriyor.
Path#146;i geliştirmek için Mastery puanı veriyoruz ve bu puanları verme işi 11. levelda başlıyor. Bundan sonra her iki levelda bir 1 tane Mastery puanı kazanıyoruz. En fazla 40. level olabildiğimiz oyunda toplamda 25 Mastery puanı kazanıyoruz. Path#146;e en fazla 15 puan yatırıp tamamen o Path#146;i geliştirebiliyoruz. Ancak her Path#146;te artı olarak 7 tane o Path#146;e özel olarak açılan Core yer alıyor. Yani 15 puan haricinde 7 puan daha o Path#146;e yatırarak, sunduğu Core yetenekleri de açabiliriz. Toplamda 22 puanla bir Path#146;i tamamen geliştirebiliyoruz. Kalan 3 puanı isterseniz farklı bir Path#146;e yatırabilirsiniz, ancak tavsiyem sadece bir Path#146;le sınırlı kalmamanız. Kazandığınız Mastery puanlarını 2 farklı Path üstünde dengeli dağıtarak, daha etkili bir karakter yaratabilirsiniz. Hem böylece daha iyi bir karakter elinizde olur. İsterseniz www.wardb.com adresinde Career Builder yardımıyla neyin nasıl olacağına bakabilirsiniz. Ayrıca burada diğer oyuncuların sadece RVR, savunma veya saldırı vs#133; amaçlı herhangi bir sınıfa ait yaptığı Core ve Path#146;e dağılım örnekleri yer alıyor, bir fikir edinebilirsiniz.
Bunlar haricinde oyunda moral ve taktik yetenekleri yer alıyor. Taktik yetenekleri tamamen pasif çalışıyor ve normal Core#146;lardan, Renown#146;dan veya Path#146;in verdiği Core#146;lardan oluşuyor. Zaten kendi içinde Tome, Career ve Renown olarak ayrılıyor. Taktikler ekranda sol alt köşede bulunuyor. Burada farklı taktik yeteneklerini içine koyabildiğimiz 5 farklı bardan birini seçebiliyoruz. Taktikler yeri geldiğinde şansa çalışabiliyor. Ancak normal oyunculara karşı olsun isterse NPC#146;lere karşı olsun, doğru taktik yeteneklerini kullandığımız zaman oldukça işimize yarıyor. Moral ise sağ alt köşede bulunan mavi renkli barla gösteriliyor. Adam öldürdükçe, dövüştükçe bu bar doluyor ve özel bir vuruş veya başka işe yarar bir moral yeteneğini kullanmamızı sağlıyor. Moral için kısaca ara gazı da diyebiliriz. Bar toplamda 4 aşamadan oluşuyor, her aşamada o seviyeye ait moral yeteneğini kullanabiliyoruz. Ancak kullandıktan sonra tekrar kullanmak için aradan 1 dakika veya 50 saniye gibi bir zaman geçmesi gerekiyor ki, moral yeteneği yeniden aktif olsun. Eğer dövüşmezsek moral barı kendi kendine yavaş yavaş azalmaya başlıyor. Seviye atladıkça yeni moral yetenekleri kazanıyoruz.
Görev dağılımı
Görevler RVR ve NPC olarak ikiye ayrılabilir. Daha evvel RVR#146;lerde belli objektifleri ele geçirmek, savunma veya saldırı yapmak gibi amaçlardan bahsetmiştim. Bunlar aslında oyunun görev sisteminin de bir parçası. Böylesi RVR dışında NPC#146;lerden aldığımız klasik şunu öldür, bunu bilmem kaç adet topla, şunu yok et, görev yerine git şunu aktif et tarzında klasik görevler alıyoruz. Görev yerleri harita üstünde kırmızı çizgiyle sınırlanmış şekilde belirli olan bölgeyi gösteriliyor. Bunlar haricinde WAR#146;ın en iyi olduğu kısımlardan biri olan Public Quest#146;ler var. Kısaca PQ olarak adlandıracağım bu görevler NPC karakterlere karşı oynanan, tek başına yapılması imkansız, ancak grup olarak farklı oyuncularla birlikte yapılması gereken görevler. Haritaların belirli yerlerinde olan PQ#146;lar oldukça zevkli ve oyuncuların daha fazla birlikte oynamasını sağlıyor.
Haritada gezinirken PQ#146;lara rast geliyorsunuz, zaten ekranda kocaman olarak #147;Public Quest#148; olarak yazı çıkıyor. PQ#146;lar üç ana aşamadan oluşuyor. Birinci aşamalar genelde 100 kadar şu düşmandan öldür, 70 tane şundan topla gibi kolay amaçlar içeriyor. İkinci aşama daha zor geçiyor. İkincide özel NPC düşmanlar geliyor ki, genelde Champion olarak isimlendirilen özel NPC#146;ler. Bunlara normalde haritada dolaşırken rastlayabilirsiniz. Bir tanesinin öldürülmesi zor olan Champion#146;lardan üç dört tane, hatta grup grup gelebiliyorlar. Son aşama ise en zor kısımdan oluşuyor. Son aşamada genelde Hero NPC#146;ler ve yanlarında koruma olarak Champion#146;lar çıkıyor (Hero#146;lar oldukça zor). Eğer tüm aşamaları geçerseniz belli bir ödül kazanıyorsunuz. Ancak bu ödül kazanma pat diye olmuyor, diğer oyuncularla birlikte belli bir zar atıyorsunuz (Zar atımı öldürdüğünüz adamların sayısından, levelinize kadar yaptıklarınıza göre değerlendiriliyor. Hatta daha evvel PQ#146;ya girip herhangi bir şey kazanamamışsanız bile bu artı bir puan kazandırıyor). Eğer zar atımı sonunda sıralamaya girerseniz, bir hediye paketi kazanıyorsunuz. Paketi PQ bölgesinde beliren ışıl ışıl parlayan sandık (Aynı şekilde RVR#146;de kale ele geçirirseniz, gene zar atılıyor. Eğer sıralamaya girerseniz ve sandık çıkıyor ödül kazanıyorsunuz) içinden paket ödülünü alıyorsunuz. Paket içinde Crafting için özel malzemeler, silah, zırh, başlık, para vs#133; çıkabiliyor. İşinize hangisi yararsa onu alın.
PQ#146;lar sadece ödül vermekle kalmıyor artı olarak bizlere Influence, yani tanınmışlık puanı kazandırıyor. Kazandığınız puanlar artı olarak bir ödül daha almanızı sağlıyor. Tanınmışlığınıza göre üç farklı ödül var. Birincisi normal bir Talisman (Zırh, silah vs#133; takınca ona yeni bir özellik kazandırıyor, Diablo#146;daki soket, Rune#146;nun aynısı) veya iksir olabiliyor. Daha fazla tanınmışlık puanınız varsa, daha özel bir eşya alıyorsunuz. Bu genelde eldiven, silah, bot vs#133; oluyor. Son olarak Influence#146;nınız maksimumdaysa elit bir eşya kazanıyorsunuz. Influence, hemen tecrübe puanı altında, mini haritamız üstünde bir barla gösteriliyor. Bu ödülleri War Camp#146;ta bulunan Rally Master#146;dan alıyoruz (Rally Master, bulunduğu War Camp#146;ı sizin geri dönüş noktanız olarak belirliyor, yani uzak bir yere gittiğinizde, eğer yeniden eski haritaya geri dönmek isterseniz kendinizi o War Camp#146;ta buluyorsunuz. Bu arada bu özelliği yeniden kullanmak için 1 saat geçmesi gerekiyor).
Kraliyet ve hükmedilen topraklar
WAR dünyası üç ana parçadan oluşuyor, bunlar Empire vs Chaos, High Elf vs Dark Elf ve Dwarf vs Greenskin. Her ana parça kendi içinde 4 farklı bölgeye ayrılıyor. Bunlar zaten oyun içinde Tier 1,2,3 ve 4 olarak isimlendiriliyor. Her Tier#146;da iki ana bölge bulunuyor. Ancak son yani Tier 4#146;te Order (Ana şehir Altdorf) ve Destruction#146;nın (Ana şehir Inevitable City) ana şehri, iki ana bölge, ırkların ana merkezleri (Mesela Empire Fortress, High Elf Fortress) ve ana savaşların olduğu kısımlar yer alıyor (Mesela Dwarf ve Greenskin#146;lar arasında yaşanan Thunder Mountain savaşı). Her haritada ırklara ait bölümler var bunlar Chapter olarak isimlendiriliyor. Chapter#146;lar sayıca çok ve her Chapter#146;da kendi tarafınıza ait War Camp#146;lar yer alıyor (PQ#146;lar her Chapter#146;da 3-4 adet veya daha fazla olabiliyor, artı her Chapter#146;da yaptığınız PQ#146;lara göre tanınmışlık (Influence) dereceniz farklı, her yaptığınız PQ önceki veya sonraki Chapter#146;ı değil içinde bulunduğu Chapter#146;ı etkiliyor). War Camp#146;larda Career Trainer, normal satıcılar, Rally Master, Kill Collector (Kill Collector öldürdüğünüz özel NPC#146;ler için artı olarak size ekstradan tecrübe puanı veriyor), Guard#146;lar filan bulunuyor. Yalnız RVR bölgesinin (O bölgeyi ele geçirmek için savaşılan özel arena) hemen yanında bulunan War Camp#146;larda Flight Master ve Renown Trainer oluyor. Diğer War Camp#146;larda bu iki NPC yer almıyor. Flight Master sayesinde farklı bölgelere belli bir ücret karşılığında uçabiliyoruz. Böylece WAR dünyasında dolaşabilirsiniz. Bu arada Renown Trainer ve eşya satan NPC#146;ler RVR bölgesinde tarafınıza ait kalelerde de bulunuyor.
Ancak tüm NPC#146;lerin olduğu tek yer ana şehirler ve artı olarak ana şehirlerde Auctioneer (Kendi eşyalarınızın satışlarını gerçekleştiren kısaca ticaret sistemi için gerekli NPC#146;ler) ve banka (Kendi banka kasanızla birlikte bağlı bulunduğunuz loncanın da kasasına bakabiliyorsunuz) bulunuyor. Oyunun ticaret sisteminin çok iyi olduğu söylenemez, ama yetiyor. Auctioneer NPC#146;ye gidip eşyanızı bırakıyor ve fiyatını belirliyorsunuz. Ama satışa çıkardığınız eşyalar belli bir süreliğine satışta duruyor. Bu süreler 8 saat veya 72 saat olabiliyor. Artı olarak bu zaman diliminde satışta kalması için satış ilanı zamanına göre NPC sizden belli bir ücret alıyor. Ayrıca eşyanızın herkese açık veya sadece loncanızdaki diğer oyunculara satılması gibi bir seçenek de var. Satılan eşyaların paraları veya sizlere gönderilen eşyalar mail sistemiyle elinize geçiyor.
Mail kutuları tüm War Camp#146;larda ve ana şehirlerde (Mail sütun bir taş olarak oyunda yer alıyor) bulunuyor. Satışa NPC#146;lerden düşenleri veya kendi yaptığınız Talisman gibi eşyaları satışa çıkartabiliyorsunuz (Ödül olarak kazanılan eşyalar karakterinize Bound yani ona ait oluyor veya kendi bulduğunuz eşyaları giyerseniz onlarda Bound oluyor). Kendinizin yaptığı derken yapımda belli meslekler var ve her meslek en fazla 200 Skill olabiliyor. Meslekler Crafting#146;ten, ölenlerin üstünden ekstra eşya çıkarma, iksir yapmak gibi şeyler. Ancak meslek çeşitleri sınırlı olmuş ve sistem biraz havada kalıyor. WAR#146;ın meslek sistemi oyunun zayıf kısımlarından biri, keşke daha detaylı ve daha ağırlıklı olsaymış.
Combat sistemi Age of Conan#146;dan (AOC) tanıdık gelebilir. Fareye tıklamadan klavye üstünde numara tuşlarına basarak, normal vuruşlarımızı yapıp, büyü ve Core yeteneklerimizi kullanıyoruz. Başlarda bu biraz ters gelse de, kısa bir sürede alışıyorsunuz. Zaten daha önceden AOC oynayan biriyseniz, sistemi yadırgamayacaksınız. İsterseniz Hot Bar içinde bulunan yeteneklerimizi ve Core#146;ları ayarlardan farklı tuşlara da atayabilirsiniz. Ayarlar diye değinmişken WAR#146;ın en güzel yönlerinden biri ara yüzü istediğiniz biçimde düzenleyebilmeniz. İster tecrübe barınızı, isterseniz haritayı ekranda farklı yerlere koyup zevkinize ve işinize yarayacak biçimde ekranı farklı şekle sokabilirsiniz.
Beraberlikten güç doğar
WAR genel olarak yalnız kurt rolüne bürünmemeniz için imkanlar sağlayan bir oyun. Başta belirttiğim gibi PQ#146;lar, büyük savaşların farklı senaryoların oynanabildiği RVR sistemi bunun bir kanıtı. Oyun içinde en fazla 6 kişiden oluşan Party#146;ler kurabiliyorsunuz. Zaten PQ ve RVR (RVR#146;nin büyük savaşları) için Party#146;nin olması şart. Ancak sadece bunlara 6 kişilik Party#146;ler yetmiyor. RVR#146;de Party kavramı ortadan kalkıyor diyebilirim. Bu durumlarda Warband devreye giriyor, Warband Party#146;nin üst modeli yani birkaç Party#146;nin birleşmesiyle oluşuyor. RVR savaşlarında Warband#146;ın olması zorunlu desem daha doğru olacak.
Warband ve Party haricinde oyunda diğer oyuncularla birlikte olacağını loncanız yani bir de Guild#146;iniz var. Karakterin seviye atlaması gibi Guild#146;lerde seviye atlıyor. Seviye atladıkça Guild#146;e bağlı karakterlere bazı Core yetenekler de kazandırıyor. Yani Guild#146;in seviye atlaması sadece öylesine olmuş bir olay değil, Core ve belirli bonuslar veriyor. Guild demişken NPC#146;lerden kazandığınız paranın 1 bakırı Guild#146;in kasasına gidiyor. Paraya da değinmişken oyunun para sisteminde altın (Gold), gümüş (Silver) ve bakır (Copper) kullanılıyor. Ticaret yaparak, NPC#146;lerden ve görevlerden gelen paralarla, ekonomik durumunuzu dengeleyebilirsiniz.
Teknik altyapı
WAR#146;ın grafikleri WoW#146;u hatırlatıyor. Rengarenk grafikler belki süper değil, ancak kesinlikle oyunun dünyasını yansıtmaya ve yapıma yetiyor. Modellemeler, çevre dizaynı Warhammer fantezi evrenini iyi resmediyor. Irkların farklılıkları veya gittiğiniz diğer haritadaki bölgenin o ırka ait farklı tasarımı kendini belli ediyor (NPC#146;lerden veya bulduğunuz boyalarla zırhlarınızı boyayabilirsiniz).
Efektler grafikler açısından genelde başarılı. Zırh ve silahlar farklı tasarımlarıyla ve çeşitliliğiyle fark ediliyor. Animasyonlar genelde yumuşak yapılmış, karakterler odun gibi hareket etmiyor. Ancak grafiklerde bir takım problemler var. Bazen attığınız bir büyü size geri dönerse, büyünün efekti karakterin üstünde kalıyor. Bazen de karakterinizle bir şey almak isterken yaptığınız animasyon üstünde kalıcı oluyor. Yürürken eğilmiş bir vaziyette ilerliyor, sadece dövüşürken animasyonu değişiyor. Böylesi hatalar var, ama bunlar başka haritaya geçişlerde veya yeniden oyuna girerken düzeliyor. Yapımda birde son çıkan yamalardan sonra ne yazık ki bazı çökmeler yaşanmaya başladı. Bazen kendinizi pat diye herhangi bir hata mesajı almadan masaüstünde bulabilirsiniz.
Sesler genelde güzel. Efektler ayrıntılı olarak sütünde durulmuş belli oluyor. Mesela elinizdeki Dagger#146;ı belinizden çıkartırken, farklı ses efektleri duyabiliyorsunuz. Aynı şekilde bir top ateş ederken, hep aynı ses efektini çıkarmadığını işitebilirsiniz. Efektler her ne kadar başarılı olsa da, yapım müzikler konusunda ne yazık ki askıda kalıyor. WoW, AOC veya Everquest gibi yapımlarda müzikler daha başarılı ve ön plandaydı. Ama WAR#146;da müzikler arkada kalmış ve kendi kendilerine çalıyorlar. Oyuna girdiğinizde müzikler dikkat çekici gelmiyor.
WAR atmosfer açısından aslında mükemmel bir oyun. Grafikler, sesler, savaşlar Warhammer#146;ın o acımasız yönünü oyuncuya hissettiriyor. Açıkçası oyuncuyu içine çekiyor. War Camp#146;larda tutsak edilen NPC#146;lerle dalga geçen NPC#146;ler veya bir NPC#146;nin yaşanmakta olan savaş ve olaylara verdiği tepkilerdeki korkularını, endişelerini diyaloglarında görebilirsiniz. İnce ayrıntılara kadar her şey düşünülmüş. Diyalog demişken oyunun chat sistemini açıkçası pek başarılı bulamadım. Aslında genel olarak yetiyor, ama daha iyi olabilirmiş. Zaten yayınlanan yamalarda chat sistemi üstünde yapılan değişiklikler vardı.
Her şey ayrıntılarda gizlidir
Oyunda Tome of Knowledge kısaca TOK sistemi yer alıyor. TOK#146;ta görevlerinizden, kaç oyuncu, kaç NPC öldürdüğünüz, ne kadar görev yaptığınız, Warhammer tarihine kadar birçok ayrıntı yer alıyor. Bununla birlikte bir de WAR#146;da kendine ait Achievment sistemi yer alıyor. Konuştuğunuz NPC#146;lerden, boyadığınız zırha veya öldürdüğünüz kaç yüz NPC#146;ye kadar neredeyse her şey için bir tane Achievment açılıyor. Artı olarak bu Achievment#146;lar ufak bir miktar da olsa tecrübe puanı da kazandırıyor.
Yapımda binekler her ırka göre değişiyor. Mesela Chaos#146;lar ata binerken, Goblin#146;ler kurda biniyor. Ama bana göre en güzeli Dark Elf#146;lere ait olanlar. Binek almak 15 altın ve binmek içinse levelinizin 20 olması gerekiyor.
Sonuç olarak WAR bazı eksikliklerine karşın mükemmel bir oyun olmuş. Doğrusunu söylemek gerekirse gerçekten böylesi sıkıntılı bir yapım sürecinden sonra, böyle bir oyun beklemiyordum. Bazı teknik hatalarına, bir iki sisteminin zayıflığına karşı son zamanda oynadığım en iyi MMORPG oldu. Bu hatalar da zaten zamanla düzelecektir. Eğer yeni bir online oyun arayışındaysanız, Warhammer Online: Age of Reckoning bu derdinize oldukça fazla derman olacaktır.
TÜRÜ: Role Playing Game
YAPIMCI: Mythic Entertainment
YAYINCI: EA Games
Çoklu Oyuncu Var.
PC incelemeleri için kullanılan test sistemimiz
İşlemci:AMD Phenom Triple Core 8750 Am2+ 2.4Ghz 3.5Mb 65Nm 95W 3600Mhz tray
Ekran Kartı: Palit Ati Radeon HD +870 X2 Crossfire
Anakart: MSI K9A2 Platinum
Ram: OCZ Flex XLC PC2-6400 800 Mhz 1Gb X 2
Sabit Disk: Seagate 2X1 Tb
Monitör: BenQ X2200W LCD
Güç Kaynağı: Tagan TG 600-U35 600W
Kasa: Asus Vento
Soğutma: Thermaltake Big Typhoon Cooler
Minimum sistem
2.5 GHz işlemci, 1 GB RAM (Vista için 2 GB), 128 MB ekran kartı, 15 GB boş disk alanı
Artılar: Başarılı RVR ve Public Quest sistemi, savaş ortamları, Warhammer fantezi dünyasını oyuncuya hissettiriyor, renkli grafikler ve ses efektleri
Eksiler: Meslek sistemi zayıf kalmış, grafiklerde ve animasyonlarda olan bazı hatalar, müzikler arka planda kalıyor.