Baldur's Gate 3, 1998 yılında piyasaya çıkan ve orijinal olarak BioWare tarafından yaratılan ikonik RPG serisinin üçüncü oyunudur. Oyun, markanın sahibi Wizards of the Coast'un desteğiyle, Divinity serisi sayesinde dünyaca ün kazanmış Larian Studios tarafından geliştirilmiştir. Mekanikleri masaüstü RPG Dungeons & Dragons'ın beşinci baskısına dayanmaktadır, ancak bazı tarafları video oyunu haline daha iyi uyacak şekilde değiştirilmiştir. 2016 yılında geliştirilme sürecine başlanan oyun Ekim 2020'de erken erişim olarak çıkış yapmıştır ve ardından 3 Ağustos 2023'te ise tam sürümü yayınlanmıştır.
Baldur's Gate 3, Baldur's Gate II: Shadows of Amn'ın bir genişlemesi olan Throne of Bhaal'daki olaylardan yaklaşık yüz yıl sonra geçiyor. Konusu Baldur's Gate adlı şehrin Illithid, zihin avcıları tarafından istila edilmesiyle başlar. Ejderha binicileri saldırganları kovmadan önce, şehrin büyük bir bölümünü yok etmeyi ve sakinlerinin çoğunu kaçırmayı başarırlar ve onları seramorfoz adı verilen korkunç bir sürece maruz bırakmayı planladıkları gemilerine Nautiloid kaçırırlar. Kurbanın beynine bir zihin katili olan iribaşı bulaştıran parazit, beyni yemeye başlar ve kısa süre sonra beyni tamamen değiştirerek konakçısını bir Illithid'e dönüştürür.
Ana kahraman bu olaylar sonrasında onu kaçıranlardan kaçmayı başarır, ancak beynine gemideyken bu iribaşlardan biri yerleştirilmiştir. İlk başta bir tedavi bulmaya çalışsa da, kısa süre sonra parazitin ona başkalarının sadece hayal edebileceği yetenekler sağladığını fark eder. Tüm bunlar ise sonunda çok daha büyük bir entrikayı ortaya çıkarır ve kahramanımızın ve dünyanın kaderi oyun boyunca verdiğimiz kararlara ve seçimlere bağlıdır.
Olay örgüsü önceki oyunlara göre daha az çizgisel ve çok daha geniş kapsamlı işlenmiştir. Senaryo, Yüzüklerin Efendisi üçlemesinin tamamından daha fazla diyalog içeren iki milyondan fazla kelimeden oluşuyor. Hikayeyi diyaloglar, oyun sırasında bulunan notlar ve toplam yüz saatin üzerinde ara sahne ile deneyimliyoruz. Görevleri tamamlamanın birden fazla yolu var ve bu seçilen yolların bazılarının oynanışta ise daha sonra sonuçları olacaktır.
Baldur's Gate III, kendi karakterimizi yaratmamız veya önceden hazırlanmış bir karakter seçmemizle başlıyor. Karakter yaratıcısı, kahramanımızın cinsiyetini ve ırkını seçerek başlar. Başlangıçta insanlar, cüceler, elfler ve buçukluklardan, tieflings, drow, githyanki gibi 11 ırk ve 31 alt ırk mevcuttur. Ardından, sınıfını belirliyoruz. 12 sınıf ve 46 alt sınıf mevcuttur. Son olarak ise becerilerini seçiyoruz. 600'den fazla olan yetenek arasından eylemler ve büyüler ile istatistiklerini seçebiliriz. Bunlar basitçe güç, el becerisi, bünye, zeka, bilgelik ve karizmadır.
Ayrıca, kendi hikayeleri, kişilikleri, arzuları, motivasyonları ve tüm kişisel görev çizgileri ile aralarından seçim yapabileceğiniz yedi önceden oluşturulmuş karakter vardır. Onları ana karakter olarak seçmesek bile yoldaş olarak partimize ekleyebiliyoruz. Oyun izometrik bir perspektiften oynanıyor, ancak kamera serbestçe döndürülebiliyor ve oyunun ince ayrıntılarına yakınlaştırılabiliyor. Oyunun geniş dünyası, bölgelere ayrılmış şehirler, köyler, açık alanlar ve zindanların yanı sıra meşhur Underdark'ı da içeriyor. Oyuna yalnız başlasak da, kısa sürede diğer maceracılar bize katılıyor. Aynı anda en fazla üç yoldaşla seyahat edebiliyoruz. Onlarla arkadaş olabilir ve hatta hoşlandıklarınız arasından romantizm bile yaşayabiliriz.
Oyunun asıl noktası çok sayıda yan görevin yanı sıra hikayeyi ilerleten ana görevlerdir. Kamera, konuşmalar sırasında karakterleri yakınlaştırır ve diyalog sistemi Dragon Age'de bulunana benzerdir. Bazı diyalog seçeneklerinin bir zar kontrolünü genellikle belirli bir beceri için geçmeyi gerektirdiğini belirtmek gerekiyor. Zar, diğer aktiviteler sırasında da bolca kullanılıyor. Örneğin, bir algı kontrolünü geçmek keşif sırasında tuzakları ortaya çıkarabilirken, kritik şekilde yaralanan karakterler hayatta tutmak için bir ölüm kurtarma atışında başarılı olmak gerekir.
Divinity oyunlarının aksine, savaş sistemi Dungeons & Dragons kurallarına dayanıyor, bu da rastgelelik ve zar atmanın daha büyük bir rol oynadığı anlamına geliyor. Her savaştan önce, savaşçılar eylem sırasını belirleyen inisiyatif için zar atarlar. Yalnızca düşmanları gafil avlamayı başarırsak önceliği garanti ederiz. Her turda bir savaşçı belirli bir mesafeye kadar hareket edebilir ve hareket hızlarıyla sınırlıdır, saldırmak veya büyü yapmak gibi bir eylemde bulunabilir. İsabet edip etmediğimiz zar atarak belirlenir ve bir bonus eylemde bulunabilir.
Partimizin güçlü yönlerini kullanmak ve çevreyle etkileşime geçmek zaferin anahtarıdır. Dökülen yağ varilleri tutuşturulabilir, bazı nesneler hareket ettirilebilir ama eğer bunu yapacak kadar güçlüysek ve hasarlı köprüler yıkılabilir. Düşmanlar üzerindeyken bunu yaparsanız onlarla birlikte aşağı yuvarlanır ve zahmetsizce hepsinden kurtulabilirsiniz. Bunlar oyunun haritasında önemli bir rol oynuyor ve örneğin menzilli birimler daha yüksek rakımlarda daha fazla saldırı menzili kazanıyor.
Oyunda ilerlemek bizi deneyimle ödüllendiriyor ve seviye atlamamızı sağlıyor. Serinin her bir parti üyesinin birbirinden bağımsız olarak seviye atladığı önceki oyunlarının aksine, bu kez her seviye atlama tüm partiyi etkiliyor. Her seviye atlama bizi önemli ölçüde daha güçlü hale getiriyor.
Baldur's Gate 3, Larian'ın önceki oyunlarından bilinen motorunun yeni bir versiyonu olan Divinity Engine 4.0 ile geliştiridli. Karakter modelleri ve mekanlar detaylarla doludur. Büyü efektleri de oldukça güzel görünmektedirler. Baldur's Gate III, hem çevrimiçi hem de bölünmüş ekran kullanılarak tek oyunculu ve eşli olarak oynanabilir. Oyun 75 ila 100 saat arası değişen bir oynanışa sahiptir.