Havacılık tarihine gövdesinin alüminyum yerine yüzde 50’sinin kompozit plastik gövde olmasıyla yazdıran çevreci
78
7 Dreamliner
, ilk müşterisi
Japon All Nippon Airways
’e (
ANA
)
Boeing
’in
Seattle
’daki Everett tesislerinde teslim edildi. Böylece havacılık endüstrisine, yakıtta yüzde 20, bakım masraflarında yüzde 30 tasarruf sağlayacak yeni bir model girmiş oldu.
Boeing
787 Dreamliner
, mevcut uçaklara göre yüzde 60 daha sessiz sefer yapacak. Elektronik olarak kararan en büyük pencerelere, doğal ışığa yakın aydınlatma sistemiyle, seyahat yorgunluğunu azaltan ve vücudun su kaybını azaltan kabinle uçacak.
İLK UÇUŞ BİR AY SONRA
ANA
’nın 787 ile ilk yolculu özel uçuşu 26 Ekim’de Tokyo’dan Hong Kong’a gerçekleşecek. 1 Kasım’dan itibarense Tokyo’dan Okayama ve Hiroshima’ya tarifeli seferlere başlayacak. Uluslararası ilk tarifeli uçuşu ise Ocak 2012’de Tokyo’dan Frankfurt’a yapılacak.
ANA
’ya ait ilk 787, 264 koltukla hizmete giriyor. Business Class’ta 12, ekonomi sınıfında ise 2+4+2 şeklinde 252 adet koltuk yer alıyor.
ANA
’nın, filosundaki 787’ler arttıkça kıtalararası uçuş çoğalacak. Bu uçuşlarda business koltuk sayısı 46’ya çıkarken, ekonomi sınıf koltuk sayısı ise 112’ye düşecek.
TÜRKİYE'DEN 3 ŞİRKET PARÇA VERDİ
İlk uçuşu 2007, ilk teslim tarihi Mayıs 2008 olarak belirlenen uçağın üretim aşamasında meydana gelen sorunlar yüzünden programında 3 yıllık bir aksama yaşandı. İlk uçuş ve teslim tarihi de sürekli ertelendi.
Boeing
yöneticileri 787’nin gecikmesinin maliyetini tam olarak açıklamasa da zararın 3-4 milyar dolar civarında olduğu belirtiliyor. Uluslararası finans kuruluşları, zararın yaklaşık bin uçak imalatının ardından çıkabileceği konusunda hemfikir.
Boeing
, 2013’ten itibaren ayda 10 adet 787 imal edecek. Bu durumda zararın 7-8 yıl içinde sıfırlanacağı tahmini yapılıyor. Türkiye’den ise 3 şirketin katkısı biliniyor. Türkiye’den TAI, Kale Aero ve PFW, 787 için çeşitli parçalar üretiyor.
HAVAYOLUNDA İLK TAHARET
Boeing
787 Dreamliner
, birçok teknolojik yenilik getiriyor. Ancak Japonlar,
ANA
uçağına öyle bir özellik ekledi ki 11 Eylül sonrası Müslüman ülkelerde çok konuşulacak havacılık olayı olmaya aday. İslam ülkelerinde yaygın olan
taharet musluğu
, bir Japon havayolu ile ilk kez yolcu uçağında gökyüzüne çıkacak. Ortadoğu'da birçok işadamının özel uçağında
taharet musluğu
bulunuyor