Telekom hızınızı düşürebilir

kuruwa
06-09-2007, 15:36   |  #1  
OP Yıllanmış Üye
Teşekkür Sayısı: 0
2,438 mesaj
Kayıt Tarihi:Kayıt: Kas 2006

Evet başlık açık: 4 Mbit'e çıktık bugünleri de gördük diye hemen sevinmeyin. Telekom hızınızı daha düşük tarifelere indirgeyebilir.

PCLabs ekibinden 2 kişinin başına geldi bile: biri İstanbul/Erenköy santraline bağlı olan bendeniz diğeri ise Eskişehir/Ataköy santralinden internete bağlanan Emirhan arkadaşımız. İkimizin de hızının kesilmesinin ana sebebi yaşadığımız bağlantı problemleri. Benim örneğime bakacak olursak sanırım Mayıs ayından beri haftada bir gün 3-4 saat kadar modemim bağlantı kuramıyordu. Tahmin edeceğiniz üzere sayısız deneme yaptım, abone tarafında yaşanabilecek tüm problemleri elimine ettim. 3. DSL modemimi aldım, modem üreticisinin Hollanda'daki destek hattının başını ağrıttım, firmadan ücretsiz yeni adaptörler aldım, firmware yükselttim, ayarları kurcaladım, ev içindeki kablo ve splitterları değiştirdim vs vs. Hatta sırf Telekom çağrı merkezindekilere inat hatta bağlı DECT telefonu bile alakasız olduğu halde 1-2 hafta kapalı tuttum(her telefonu açışta hala telsiz telefon var mı diye soruyorlar, bıkmadılar). Bu süre zarfında arıza kayıtlarına gelen personelden de hayır çıkmadı zira olay mahalline geldiklerinde problem geçmiş oluyordu. Sorun yok diyerek geri döndüler. Ne etsinler; yatıya kalacak halleri yok.

Ve bu 3-4 ayın sonunda Telekom'dakiler çözüm olduğunu düşündükleri bu cevabı icat ettiler: "bina-santral arası hat bu hızı kaldırmıyor, tarifenizi düşürmek zorundayız". Baştan aşağı kaynar su dökülme tabiri bu gibi anlar için sanırım. Acil stabil bir internet bağlantısına ihtiyacım olduğu için maalesef kabul ettim. Pişman mıyım? Hem de nasıl. 4'ten 1 Mbit'e geri dönmek hele de internet yaşamınızda önemli bir rol oynuyorsa feci bir durum. Web uygulamaları için gereken minimum internet hızı her yıl biraz daha yükseliyor. Bir zamanlar 1 Mbit rüya gibi iken bugün 1 Mbit çoğu uygulama için kafi bile değil.

Neyse önce şu 2 kavramı tekrar kabaca konuşup hafızamızı tazeleyelim:

Attenuation. Sanırım Türkçesi zayıflama. Kablo uzunluğu yüzünden kaybedilen sinyal miktarı. 0.4 mm bakır kablo için standart atenüasyon miktarı her kilometre için 13.81 dB. Modeminiz bunu tam hassasiyetle ölçemeyeceği için Telekom arıza ekipleri kendi ölçüm cihazları ile geliyorlar. Atenüasyon değeri yine size kabaca santralden uzaklığınızı da verir. Diyelim modeminiz 44 db'lik bir atenüasyon değeri veriyor(download için). Bunu 13.81'e bölün. Sonuç : 3.18. İşte bu sizin kilometre olarak santralden uzaklığınız. Elbette yaklaşık bir değer. 2.9'da olabilir 3.5 da.

SNR(signal-to-noise ratio=sinyal gürültü oranı) veya Noise Margin. Kabaca yüksek SNR düşük gürültü demek. Eskiden sadece Atenüasyon hat hızı için söz sahibi iken artık bu da önemli bir değer. Gene modeminizde yazıyor ama hassas değil. Sanırım her modemin hatta kalmak için uygun gördüğü minimum SNR değeri farklı (çoğunda 6dB altında bağlantı kurulmaz). SNR ne kadar yüksek o kadar iyi. SNR girişim, kalitesiz ev içi kablolama vs gibi sebeplerle düşebilir. Yüksekse atenüasyon değeri yüksek bile olsa(yani santralden çok uzak da olsanız) size teorik mümkün olandan daha yüksek hız sunulabilir. Örneğin 40 db Atenüasyon ve 8 dB SNR'miz olsun; 1 Mbit bile zor. Fakat SNR 20'nin üstünde ise 3 Mbit ve civarı bir hizmet almak mümkün.

Peki Telekom haklı mıydı? Muhtemelen o an, arıza kaydıma bakan personel haklıydı, evet. Gece 10 olmuş, müşteri dert yanıyor, stabil bir net sunmak gerek. Arıza durumunda atenüasyon değerine baktı, SNR'yi kontrol etti ve bu hat bunu kaldırmaz kararını verdi. Normalde 40-45 dB arası değişen atenüasyon rakamı santralden 3-3.5 km uzakta olduğumu gösteriyor(yaklaşık değer). 0.4 mm'lik klasik bakır telefon kablosu ile bu uzaklıkta düzgün hizmet veremeyeceklerini söylemeleri mantıklı. Yani 10 Mbit gelse bizim gibi müşterilere yalan  ADSL2+ ile ancak. Teorik olarak bu değerde Telekom bana 2 Mbit'ten fazla hizmet vermemeli. Ama şükür SNR yüksek olunca pratikte 6 Mbit'e kadar hizmet almam mümkün(ADSL2+ ile bu değer tahminen 9.5 Mbit). Zaten bugünkü haberde de not düştüğümüz üzere klasik ADSL ile yolumuz 8 Mbit'e kadar. Anlayacağınız üzere bir çoğumuz bu hıza da ulaşamayacağız.

Gelelim problemimize. Gün içinde eve gelen son ölçüm ekibi oldukça şaşırdı ve yapabileceğimiz bir şey yok diyerek döndüler. Zira problemin haftada bir gün olduğuna 6 gün sorun yaşanmadığına kendilerini ikna edebildim. Onlar da geldiğinde hat değerleri gayet iyi idi. Bir diğer gariplik ise hat düşer düşmez herhangi bir telefon numarasını aramamın kafi gelmesi. Örneğin 4440375'i arıyorum, kampanyaları dinlemeye başlıyorum(gece 4'te başka kimi arayabilirim ey DSLseverler ). 10-15 saniye içinde tekrar hattayım  Garip ama gerçek. Örneğin bugün acil internet ihtiyacım oldu; her hattan düşüşte bu yöntemle geri bağlandım. Telefon açmaz isem modem de bağlanmıyor. Buna her ne kadar şehir efsanesi gibi de olsa ikna oldular ve bir dahaki sefere onlara eğitim veren Telekom mühendislerini çağırmamı tavsiye ettiler. İyi haber ise 4 Mbit'e geri dönmemin ziyanı olmadığını teyit etmeleri. Zira sebep hattın bu yüksek hızları kaldırmaması değil gözüküyor. Tüm yapmam gereken 7.gün neden hattın bozulduğu. Girişim yapan bir şey mi var?

Çare nedir? ADSL2+ mı? Maalesef şimdilik çare değil* zira olmayan şeyin nesi çare olacak  Bant genişliğine ihtiyacı olanların alternatifi maalesef kablonet. 2002'de günlük arızalar ve ilgisizlik yüzünden tövbe ettiğim kablonet'ten bir backup hat almayı düşünüyorum. Zaten eski modemim 2002'den beri dolapta duruyor. Sanırım 8 Mbit'e kadar dayanabilir. Bir de 30 milyonluk bağlantı ücretini sıfırladıkları kampanyayı kaçırmasam iyiymiş. 6 gün DSL kullanıp 7.gün yedek kablonete geçip(arıza olduğunda 256'lık sınırlı bir tarifeyle idare edilebilir) bir süre daha inşallah akıl sağlığımı koruyabilirim. Turbonet diye bir firma ADSL2+ hizmeti sunuyor ama gelin görün ki İstanbul'da çok dar alanlarda çalışıyorlar. Bir alternatif değil, boşa heveslenmeyin.

Emirhan arkadaşımızın sorunu benzer olmasa da başına gelenler benzer. Yeni bir eve taşındı ve Superoffline yazısında da belirttiği üzere bağlantısı hem geç bağlandı hem de hat fecaat. Durumu benden kötü. Zira sürekli problem yaşıyor, hat sürekli kopuyor (Bugün kendisini online göremediğim için ne yazık ki son gelişmeleri size aktaramıyorum) Fakat Telekom'un onun için teşhisi de aynı olmuş: hızı 1 Mbit sınırsızdan 512 sınırsıza indirgenmiş. Faturada ay sonu nasıl bir ücret ile karşılaşacak belirsiz.

Özetle arıza yaşıyorsanız ve Telekom'dan da hattınız bu hızı kurtarmıyor şeklinde bir cevap alırsanız şaşırmayın. Gördüğünüz gibi tüm yurtta problemlere çözüm olarak öncelikle hız kesmeyi benimseyecekleri açık.

Ekstra Ekstra:
- ADSL Hız hesaplayıcı Sorun yaşayanlardansanız kesinlikle kullanın. En azından çıkabileceğiniz maksimum hızı görüp ayağınızı ona göre uzatırsınız.
- ADSL Atenüasyon/Santralden Uzaklık/Sunulabilecek Hız Grafiği

alıntıdır   http://blog.pclabs.gen.tr/2007/0 ... zinizi-dusurebilir/