Ceo nuza okutunuz..;)
Ağızdan Ağza Pazarlama – Word of Mouth Marketing
Ağızdan ağza pazarlama(WOM): Tüketicinin diğer tüketicilere algılarında ve kararlarında değişime yol açacak bilgi aktarımında bulunması denebilir.
WOM ne işe yarar? Ürünleriniz veya hizmetlerinizin hakkında konuşulmasını ve sohbetlerinizde bu konulara değinmenizi sağlayacak nedenler oluşturur.
Sevgili tüketici; Çıkar bakalım ağzındaki baklayı !
WOM doğal olarak var olan bir pazarlama fenomenidir. Onu oturup çalışmak, sistematikleştirmek veya formülleştirmek mümkün değildir. Hepimizin bildiği bir pazarlama fenomeni olarak ön sıralarda yer alır. Eğer bir marka olarak ağızdan ağza yayılan olumlu bir ürün/hizmetiniz varsa sırtınızın yere gelmesi zor gibidir. Her şey bir anda olur. WOM keskin bir kılıç gibidir. Yalın, basit fakat keskin. Bu yüzden pazarlama dünyasının yöneticileri WOM’ü tanımaya, öğrenmeye, WOM’la yaşamaya mecburdur.
Özet olarak, ağızdan ağza yayılacak bir ürün/hizmet için doğru stratejilerle çalışmak, WOM’u teşvik edecek ve tüketiciyi bu yönde cesaretlendirecek sebepler yaratmak işin püf noktasıdır. Kurumlar müşterilerini memnun etmek için çok çalışırlar. Tüketicileri dinlerler, anketler yaparlar, geri bildirimler alırlar ve tabii ki deneyimlerini paylaşmalarını isterler. Eğer müşterileriniz deneyimlerini gönüllü olarak arkadaşlarıyla, yakın çevresiyle paylaşıyorsa en basit haliyle ağızdan ağza pazarlama gerçekleşmiş olur.
WOM pazarlama açısından insanların deneyimlerini paylaşmaya iter, onların bu yönde hareketini kolaylaştırır. Müşteriniz sizi sizden daha iyi anlatır, değerlendirir ve diğer tüketiciler tarafsız olduğunu bildiği bu yorumlara ve değerlendirmelere her şeyden çok önem verir.
Müşteri velinimettir. Onu kandırmaya kalkan cezasına katlanır!
WOM aldatıcı olamaz ve kapsamı açısından içi boş çıkartılamaz. Bu yönde yapılan her türlü çalışma etik dışıdır ve geri dönüşü negatif olacaktır. Bu da markaya zarar verdiği gibi kurumsal kimlik açısında da kalıcı zararlar doğurabilir.
Tüketicinin zekasına her zaman güvenmek gerektiğini söyleyebiliriz. – Kesinlikle onları APTAL yerine koymaya kalkmayın ! Etik değerlere bağlı pazarlama profesyonelleri her türlü manipülasyonu, taktiksel bilgi yönlendirmelerini, aldatıcı yayınları ve , yalan üzerine kurgulanmış iletişim yöntemlerini reddeder. Ağızdan ağza pazarlamanın en tehlikeli yanı da sahip olduğu bu güçtür zaten. Gerçeklik çoğu zaman WOM’la aynı zamanda yaşanır. Bunları unutmadan yapılacak pazarlama iletişimi çalışmaları da bu gerçeklik üzerine kurgulanmalıdır.
Bütün ağızdan ağza pazarlama teknikleri müşteri memnuniyetine, iki yönlü diyaloga ve şeffaf iletişime dayanır. Temel elementler:
• Hedef kitlenize ürünleriniz ve servisleriniz hakkında eğitmek
• Fikir ve düşüncelerini severek paylaşmak isteyenleri belirlemek
• Bilgi paylaşımını kolaylaştıracak araçlar geliştirmek, sunmak
• Düşüncelerin, fikirlerin ne zaman, nasıl ve nereden paylaşıldığını çalışmak
• Sizi destekleyenleri veya kötüleyenleri, eleştirenleri ya da tarafsız olanları dinlemek ve geri dönmek
Aslında WOM, insanları ürünler veya hizmetler hakkında birbirleriyle konuşmaya iten,cesaretlendiren, yardım eden onlarca pazarlama tekniğini içine alır.
Bazı bilinen WOM tiplerini aşağıda bulabilirsiniz. Bu tabii ki tam liste değildir ve olamaz da. (WOM’un standardizasyonu yoktur ve birçok pazarlama profesyoneli farklı düşüncelere sahip olabileceği gibi bu kavramları başka şekilde veya şartlarla açıklayabilir.)
Bazı WOM çeşitleri;
• Buzz Marketing: İyi tanınan eğlence veya haberleri kullanarak marka hakkında konuşturan pazarlama.
• Viral Marketing: Çoğunlukla elektronik ortamı kullanan ve katlanarak elden ele dolaşan eğlenceli ya da bilgi içeren mesajlarla yapılan pazarlama.
• Community Marketing: Marka hakkında ortak merak ve ilgi alanlarının oluşmasını destekleyen, bunun için çeşitli araçlar sağlayan, içerik ve bilgi sunarak niş topluluklar oluşturan pazarlama tekniği.(kullanıcı grupları, forumlar, fan kulüpler )
• Brand Blogging: Kullanıcıların marka ile olan deneyimlerinin paylaştığı blog sayfalarının yönetimi, izlenmesi.
• Referral Programs: Memnun tüketicilerin arkadaşlarına deneyimlerini tavsiye ederek aktarmasını sağlayan araçların oluşturulması
Ağızdan ağza Pazarlama. . .
Mutlu müşterinin en büyük kazanç olduğundan yola çıkar.
Müşteriye sesini yükseltme fırsatı verir.
Tüketicileri dinler, değer verir.
Topluluklar arası bağ kurulmasını sağlar.
Pazarlama kavramının en doğal formu olan WOM neden şimdilerde gündeme bu kadar çok geliyor ?
Cevabı basit; iletişim teknolojisinin bireyi yeni medyanın patronu yapması. Birey gerçekten kendini yaşıyor, düşüncelerini paylaşıyor ve etki ediyor.
Tüm bunlarda internet sayesinde oluyor. Belki ağızdan ağza değil ama mail atabildiğiniz, fikrinizi paylaşabildiğiniz her alanda aktarımda bulunuyorsunuz.
Bir üründen memnunsanız veya harika bir hizmet almışsanız bunu forumlarda yazabilir, başkalarına akıl verebilirsiniz.
Ya da XXXX çamaşır makinesi aldınız ve dertleri bitmiyor. Reklamına bayıldığınız ve etkilenerek aldığınız aletin gösterildiği gibi olmadığını görünce bismillah diyerek bilgisayarınızı açarsınız önce twitter’a sonra facebook sonra friendfeed, MSN derken bağımsız portallarda, tüketici gruplarında markayı yerden yere vurabilirsiniz.
Bunu da milyonlar okur, arama motorları kaydeder hiçbir yerden söküp atamazsınız.
Neresinden bakarsanız bakın ağızda dolaşan kelimeler markanıza can veriyor. Yeni medya yeni pazarlama tekniklerini zorunlu kılıyor.
Mucize başarı hikayeleri yaratmak artık çok daha kolay, yeter ki ürününüzün veya hizmetinizin buna değeceğini inanan insanlar sizi sahiplensin.
Allayıp pullama devri bitti sevgili üreticiler. Şimdi gerçeklerin doğru bir şekilde pazarlanmasına geçiyoruz. Daha iyisini üretmek için çalışmak sizin göreviniz.
Bunu milyonlara anlatmak pazarlama iletişimcilerinin.
Firmalar İçin Gerçeklik Kontrolü
1. Doğruluk fark yaratır
Artık kötü ürünler üretmenize ya da hizmet vermenize rağmen MUCİZE reklam ajanslarına güvenerek açıklarınızı kapatmayacaksınız.
Tüketicileri maniple ederek satın alma kararlarını değiştiremeyeceksiniz.
Dürüst yaklaşımlar her zaman prim yapacak.
2. Sohbetlerin kontrolü TÜKETİCİNİN elinde
Sizin hakkında konuşma tekeli tüketicide ve bunun için her türlü araç da elinin altında. Onları mutlu etmenin bir yolunu bulmak zorundasınız.
3. WOM’un etkisi çok daha fazla
Birçok bilimsel çalışmanın da kanıtladığı gibi gerçek insanlar en iyi tanıtım araçlarıdır.
Müşterilerinizle çalışmanın bir yolunu bulun artık :)
Kaynak: http://www.womma.org – Word of Mouth 101