wrath of the lich king ek paketinden bu yana "wow bitmiş" şeklinde muhabbeti döndürülen oyun. evet, insanlar 7 8 yıldır wow bitmiş diyor ve bu muhabbet artık baymanın ötesine geçti. oyuncularını kaybetti aman da aman şeklinde muhabbetleri artık blizzard sallamıyor. dur açıklamaya çalışayım.
şimdi, wow denilen meretin oyuncu kitlesi en fazla 12 milyon civarına ulaştı. bu da 2010'un son 2 çeyreği. bu da wotlk'nin son dönemleri ve cataclysm'in çıkışına denk geliyor. fakat bu döneme kadar da hiçbir zaman azalma olmamış. genelde hep artmış. bunun sebebi çok basit. wow ilk çıktığında 3 4 milyonluk oyuncu profili olan bir platformdu. tanınmaya başlandıkça arttı da arttı. çünkü yeni bir oyundu. daha önce bu tarz oyunlar elbette vardı fakat bu yeni bir oyun çağı. bilgiye herkesin ulaşabildiği bir dönem. dolayısıyla çok fazla kişiye hitap etti ve aldılar başlarını yürüdüler. tabii bunlar gaz verdikleri warcraft lore'larının da etkisi var. illidan olsun, lich king olsun.
vanilla dönemi geyikleri de artık bayan cinsten. vanilla geri gelsin diyen adam var. abi vanilla dönemi ile devam etseydi, blizzard bu kadar oyuncu kazanamazdı. çünkü zor bir dönemdi. her guild class master tutardı, 20 tane officer'ı olurdu, 40 kişiyi organize etmek kolay bir şey değildi. oyun tbc itibariyle aslında gerileme dönemine girdi. yanlış anlaşılmasın, en sevdiğim paket tbc'dir. çok da güzel bir pakettir. gerilemeden kasıt, artık taviz vermeye başladı. yoksa dediğim gibi, cataclysm'e kadar hep oyuncu kazandı wow. fakat ilerisini bence zaten kendileri de görmüşlerdir. bu kadar oyuncu kazanmak için yapılan kolaylık, taviz vermeler ona patlayacak. fakat wow zaten sonu gelecek bir oyun. mike morhaime'ın wow hiç bitmeyecek, paso exp çıkartacağız demesine bakmayın. en kötü f2p olur bir süre sonra.
neyse çok dağıldı konu, devam edeyim. 2011 sonlarına doğru 10.2 10.5 civarlarına indi oyuncu sayısı ve 2012'de de biraz bu şekilde devam etti. olayın kopma noktası 2012 yılı eylül ayıdır. yani pandaria ek paketinin çıkışı. pandaria gavurun deyimiyle "complete disaster" bir paket oldu. çok seveni de var, fakat pandaria kötü bir paketti. çünkü unuttukları bir şey vardı, lore. pandaların lore'da yeri muazzam. gerçekten lore'a katkıları olan figürleri var, o konuda bir şey diyemeyiz. fakat sen bu insanlara lich king'ler, illidan'lar, kael'thas'lar vererek gazlamışsın ve oyuncularının çoğu da deep lore'u bilmeyen adamlar. yani pandaymış, fallen draenei'mış, oymuş buymuş bilmiyor abi. e haliyle bu ne lan diyenler furyası başladı, pokemon diyen bile oldu pandalara. ben lore'daki yerini bilmeme rağmen lore pek umrumda olmadı. çünkü artık güzel mekanikler, güzel raid'ler, güzel dungeon'lar için oynuyorduk. yani bu kadar kolpa bir storyline'ı olan paketi kimse beğenmedi haliyle. bu sırada oyuncu sayısı bayağı bayağı düştü, yaklaşık 6.5 milyona kadar indi.
baktılar insanlar biraz gaz istiyor ve aslında görünmese de, biraz da hikaye istiyor. yapıştırdılar garrosh'u. tahmin edilebileceği gibi oyuncu kitlesi draenor'un çıkışıyla 10 milyonun üzerine bir anda fırladı. yine de bu pek işe yaramadı. zira oyuncu kitlesi düşmeye devam etti. bunun belirli sebepleri var. oyuncu kitlesi bu zamana kadar çok değişti. oyuna bunca yıl emek verip, artık hep aynı şeyleri oynamaktan bıkan oldu, ilk oyuncu kitlesi yaşlandı ve çoluğa çocuğa karıştı bırakan oldu, paketleri artık hep vanilla dönemi, tbc ya da wotlk gibi bir içerikle bekleyip mop sonrası wod'da da istediğini bulamayıp bırakanlar oldu. yani aslında hep bir eskiyi arama olayı vardı. blizzard da aptal değil, artık oyuncu sayılarını pek önemsemiyor. elbette düşüş olmasın istiyordur, fakat artık eskisi kadar yükselmeyeceğini biliyor. bundan sonra çıkacak paketler (legion dahil) sadece ufaktan gaza gelebilecek ve sonradan sıkılması muhtemel kişiler ve oyundan ilginç bir şekilde hala uzun süreli zevk alabilecek adamlar (ben mesela) için çıkartacaklar. evet, oyunu her dönem oynadım, kapattığım zamanlar oldu fakat bu genelde arkadaşlarımın kapattığı dönemler. yani guild'sız kaldığım zamanlar. bu oyunun bir olayı da bu. guild'lar. çoğu oyuncuya oyunu hala oynatanlar arkadaş ortamları.
fazla kafa şeyettim kusura bakmayın, çorba gibi oldu yazım zaten. yani demek istediğim, adamlar oyuncu kazanamayacağını biliyor. legion'a bakın mesela. tamamen gaza getirmeye yönelik bir paket. artifact'ler, işte ashbringer'lar, doomhammer'lar, yeni bir kısa süreli gaz yaratacak class, yine illidan'a göz kırpmalar, gul'dan'in peşinden koşturmalar. yani kısa vadeli bir storyline ve gaza getirmeye yönelik kozmetikler. bunu biliyoruz, blizzard da bizim bildiğimizi biliyor. kimse salak değil. fakat dediğim gibi, benim gibi oyundan hala zevk alan 4 5 milyon adam var ve bu adamlardan geçinmek için de 2 3 paket daha çıkartırlar. sonrası ya biter ya f2p olur, baktılar bizi sağmaya devam edecekler, hala parayla devam ederler. zaten yıllardır 13€, hatta 2 aylık prepaid'ler 60 tl falan daha da ucuz. çok düşündüklerini sanmıyorum.
bunun yanında blizzard artık parayı başka yerlere aktarmaya başladı. bak hearthstone gibi süper masrafsız bir oyun çıkarttı ve inanılmaz paralar kazanıyor. diablo'ya yine dönemlik gazı gelen adamları sezon sezon çekiyorlar. overwatch diye bir şeyin peşinde ve düşün beta'yı bile pre-order yapmayana vermiyorlar. artık çok mu iyi yoksa başka bir sebepten mi bilemiyorum. bunun yanında sinemaya da kaydılar. wow'un kaybettirdiği bütün üyelikleri 4'le falan çarpacak bir kar kapabilirler bu filmden. bundan sonra da seri şekilde filmlerinin çekileceğini düşünürsek, artık wow'un bitmesi ya da en azından böyle düşük bir seyirde devam etmesi kaçınılmaz gibi.
lütfen wow bitmiş geyikleri yapmayalım. hakikaten yıldım. wow taaaa en başta dediğim gibi, tbc ve wotlk'da vanilla'dan taviz verip, yeni gelişen oyuncu kitlesine göre oyun çıkartmaya karar verdiklerinde bitti.